Dr. Ariëns

Het multimediaal project over dr. Alfons Ariëns is geschikt voor de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs.
Dit project, dat als titel 'De gouden kelk' heeft meegekregen, is het resultaat van een medio 2000 verstrekte opdracht door het Ariëns Comité om bestaande lesmaterialen tot een eigentijds en uitdagend multimediaal product om te vormen.

Alfons Ariëns (1860 - 1928), bij velen onbekend, voor enkelen een belangrijke inspiratiebron. Voor sommige ontwikkelaars van dit project is hij van een relatief onbekend persoon een inspirerend voorbeeld geworden.

Een priester die deel uitmaakt van een samenleving waar arbeiders, vrouwen en kinderen niet in tel zijn en worden gezien als minst waardevolle kostenpost in het productieproces.
Een priester die vanuit pastorale overwegingen strijd voert tegen de sociale misstanden. Het verkondigen van de blijde boodschap van het evangelie was voor hem namelijk onlosmakelijk verbonden met strijd tegen armoede en werkloosheid. De uitbuiting van arbeiders, vrouwen en kinderen ging hem aan het hart.
Een priester die kiest voor het persoonlijke en uniek menselijke en dit verbindt aan vormen van gemeenschap.
Een priester die trouw is aan zijn mensen en er alles voor over heeft om iets voor hen te bereiken. Ook al kost hem dat zijn gezondheid of kapitaal. Een voorbeeld(ig) persoon uit de katholiek-christelijke traditie.

Dit project biedt kinderen, maar ook hun begeleiders, de mogelijkheid op het spoor te komen van deze unieke persoon. Wie was deze man? Wie of wat bewoog hem? Wat deed hij om zijn idealen te verwezenlijken? In hoeverre kan hij aan het begin van de 21e eeuw voor ons (nog) iets betekenen? Het zijn vragen die centraal staan in het te doorlopen zoekproces.
Tegen deze achtergrond komen we tot de formulering van de algemene doelstelling:

De kinderen onderzoeken enerzijds de betekenis van Alfons Ariëns rond 1900 en anderzijds de betekenis die hij in deze tijd heeft/kan hebben.

Gezien de opzet en invulling ligt het in de lijn der verwachting dat dit project deel gaat uitmaken van het vak godsdienst/levensbeschouwing.

Relatie met de methode Hellig Hart
Het project kan worden gezien als een aanvulling op ontwikkelde projecten van de methode Hellig Hart en maakt in die hoedanigheid geen onderdeel uit van de methode. Wel liggen er raakvlakken.
Bij het vak godsdienst/levensbeschouwing wordt namelijk bij het zoekproces naar mogelijke antwoorden op levensvragen gezocht naar inspiratiebronnen of voorbeeld(ige) personen uit de katholiek-christelijke en andere tradities, die de kinderen op weg kunnen helpen.

In de bovenbouwprojecten van Hellig Hart 'Als vele kleine mensen' (een project rondom lichtfeesten/Kerst) en 'Als ik later groot ben' (rondom lentefeesten/vasten/Pasen) liggen de aanknopingspunten voor het oprapen: de lessen drie en/of vier van verschillende projectlijnen. Een vergelijkbare lesopzet van voornoemde projecten en dit project zorgt voor een 'natuurlijke' overgang.