Project ‘Wakker worden voor het opstaan’
Projectlijnen
Projectlijn A
Les 1
Inleiding
- Logeerpartij van Leffie/Logeerbeer
Les 2
Zoekproces
Les 3
Inleiding
- Alternatief: Een vriendje van Leffie (Flip de Beer) is op bezoek geweest
Zoekproces
Les 4
Zoekproces
Projectlijn B
Les 1
Zoekproces
- Aanvulling: extra zoekontwerpen
- ‘Moffel en Piertje, De fluitende fakir’
Typering: Piertje is ontzettend zenuwachtig, want het is eng om helemaal alleen voor zoveel mensen op te treden. Moffel krijgt een goed idee. Ze gaan het met zijn tweeën doen. Het wordt een geweldige act (zoekresultaat 01 – 10 – 2010u) of enkele videoclips van ‘Kinderen voor kinderen’
- Bang voor spinnen; songtekst
- Vertelplatenserie Beertje Brom.
Verwerkingsopdracht
Les 2
Zoekproces – digibord
- Vertelplatenserie Beertje Brom.
- Aanvulling: extra zoekontwerp over ‘Moffel en Piertje’: Piertje schrijft een mooi
romantisch gedicht, maar ze zegt niet voor wie. Als Moffel het 's nachts stiekem leest, wordt hij boos. 'Wie is die allerbeste vriend?'
Les 3
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
- Opdracht 3
- Bij opdracht 5: De kinderen nemen middels het kleuren van de kleurpaat “Respect” deel aan een jaarlijks in november op landelijk niveau georganiseerde ‘Dag van Respect’. De kleurplaten worden in een lange sliert op een voor kinderen, personeel en ouders/verzorgers zichtbare plaats in school opgehangen. Deze activiteit krijgt meer betekenis als de hele school aan deze dag deelneemt.
Bij respect wordt hierbij onderscheid tussen respect voor elkaar, voor de samenleving en voor natuur & milieu. Op www.dagvanrespect.nl zijn een uitwerking van doelen, achtergronden, voorbeelden van schoolinitiatieven, lesactiviteiten etc. te vinden. Binnen het kader van deze projectlijn gaat het dus om ‘respect voor elkaar’. Wij verwijzen u naar de site van Stichting Leerplan Ontwikkeling onder de noemer "Een basis voor burgerschap".
Les 4
Zoekproces
- Vertelplatenserie Beertje Brom.
- Aanvulling: extra zoekontwerpen:
- kusjesdag: K3 (songtekst)
- K3 - De 3 biggetjes (songtekst): Zag je ooit al zo een wonder ? Zoveel beestjes bij elkaar. Geen geruzie, geen gedonder. Iedereen staat voor je klaar. Dus knor maar lekker met ons mee, en trek een gekke snuit.
Want wie je bent of wat je doet, dat maakt voor ons niet uit.
Bovenstaande links over ‘vriendschap’ zijn ook te vinden bij project 1 (Een ster met een geheim), projectlijn D.
Verwerkingsopdrachten
- Opdracht 2
- Opdracht 5: Alternatief: De kinderen printen de dierenmaskers of maken een dierenmasker
- Extra opdracht: De kinderen maken een ‘Wees-Vrolijk-Automaat’. De kinderen ontdekken daarbij dat door een vrolijke of blije houding naar anderen (in school of in de wijk) te ventileren een omgeving kan ontstaan waar je je lekker in voelt, waar je trots op kunt zijn. Deze opdracht kan als een extra les worden beschouwd.
- Extra opdracht: les 'Gevoelens uitbeelden'
Projectlijn C
Les 1
Zoekproces
Les 2
Inleiding
- Beeldfragment ‘Lekker puh!’
Typering: Moffel bouwt in het ’t huisje een echte race-kar. Arie komt hem een handje helpen, maar Piertje mag niet meedoen. Nee, dit is mannenwerk. Piertje is beledigd, zij kan heus ook goed helpen. Boos keert ze terug naar het hol. Als Moffel haar nodig heeft om de kar mooi te schilderen stuit hij op een bord op de deur: VERBODEN VOOR MOLLEN. Als Piertje de kar van Moffel mag helpen schilderen, pakt ze Moffel terug (Bron: http://www.schooltv.nl/docent/project/1556450/koekeloere/3398815/extra-informatie-bij-de-aflevering/)
In plaats van het voornoemde beeldfragment kan ook het prentenboekverhaal ‘Phara’ (over gepest worden) worden ingezet: hetzelfde beeldfragment vanaf 9.30.
Verwerkingsopdrachten
- Opdracht 4: zie projectlijn B, les 3
Les 3
Zoekproces
Les 4
Zoekproces
Aanvulling bij de laatste richtvraag ‘Ben jij ook wel eens bang in het donker’ (en het delen van gevoelens’: enkele videoclips van ‘Kinderen voor kinderen’:
Verwerkingsopdrachten
Projectlijn D
Les 1
Zoekproces – digibord
Les 2
Zoekproces – digibord
Verwerkingsopdrachten
- Extra opdracht: De kinderen maken een tekening over een plaagsituatie die ter sprake is gekomen tijdens het zoekproces. De tekeningen worden op een poster geplakt met een verbodsbord ervoor
Les 3
Inleiding – digibord
Zoekproces – digibord
- Een uitzending van ‘Huisje boompje beestje’ (van 11.10 - einde): Afl.: Samenleven: plagen en pesten. Raaf kan niet meer tegen de plagerijen van zijn neef en verstopt zich in de dakgoot.
Verwerkingsopdrachten
- Extra opdracht: U leest een stukje uit het verhaal van ‘Sproetjes streken’ voor (zie informatieblad 3D.3). Dit verhaal biedt een andere invalshoek om tegen plagen aan te kijken: Met z’n allen stelling nemen tegen iemand die plaagt
Les 4
Inleiding
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
- Opdracht 1: De plaatjes moeten in een andere volgorde worden geplaatst. Zie ook les 1E hierna.
- Opdracht 6: informatieve verwijzingen
- Opdracht 7
Projectlijn E
Les 1
Inleiding
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
- Opdracht 4 kan ook via het digibord: De kinderen leggen kopieën van de vertelplaten 1 tot en met 7 in de goede volgorde en vertellen het verhaal erbij: platen in verkeerde volgorde
Les 2
Verwerkingsopdrachten
- Opdracht 4 kan ook via het digibord: De kinderen leggen kopieën van de vertelplaten 1 tot en met 9 in de goede volgorde en vertellen het verhaal erbij: platen in verkeerde volgorde
Les 3
Inleiding
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
Les 4
Geen verwijzingen