Project ‘Meelopen met de Meute?’
Projectlijnen
Projectlijn A
Les 1
Zoekproces
Verwerking
Les 2
Inleiding
Les 3
Zoekproces
- Toelichting ‘Koppen bij elkaar’: In elk groepje heeft elk kind een nummer (1 t.m. 4). De leerkracht stelt een vraag en de kinderen krijgen een paar seconden individuele bedenktijd. Vervolgens steken ze de hoofden bij elkaar en overleggen over het goede antwoord. De leerkracht noemt na een tijdje een nummer en deze kinderen staan op. Om de beurt moeten zij het antwoord geven dat hun team heeft bedacht. Wanneer het allemaal goed is, volgt er een applaus.
Nadere informatie over coöperatief leren
Verwerkingsopdrachten
Les 4
Inleiding
- In plaats van het laten zien van roddelbladen ‘een You Tube fragment ‘Bellen met de bladen’: iemand steekt de draak met redacties van roddelbladen
- Aanvulling: stilstaan bij het thema ‘roddelen’ en de mogelijke gevolgen: Kinderen voor kinderen, de roddelkampioen; Songtekst
Projectlijn B
Les 1
Inleiding
- Alternatieve inleiding: Een geldgrap op straat: of deze: iemand waarvan vijf keer een fiets is gestolen steelt een fiets terug. Dit fragment kan ook als inleiding worden gebruikt bij verwerkingsopdracht 1.
- Vakinhoudelijke aanwijzing: bij het geven van sociaal wenselijke antwoorden kan de wenselijkheid hiervan ter discussie worden gesteld. Zie ook de doelstellingen van morele vorming (achtergrondinformatie 7.1)
Verwerking
- Als introductie op de verwerkingsopdrachten kan een YouTube filmpje worden getoond over ‘zwart rijden’
Les 3
Zoekproces – digibord:
- In plaats van het Postbus 51 spotje over 'zinloos geweld' één van de volgende 'SIRE-spotjes over Zinloos Geweld'
Aanvullende beeldfragmenten/zoekontwerpen
Websites met bruikbare informatie / activiteiten rond het thema 'zinloos geweld':
Verwerkingsopdrachten
Projectlijn C
Les 1
Inleiding
- Alternatief: De kinderen maken een keuze uit één van de op informatieblad 1C.1 weergegeven sportschoenen en verantwoorden hun keuze en/of
- De kinderen maken kenbaar bij welke winkel ze hun kleren kopen/zouden willen kopen (zie werkblad 1C.2)
Zoekproces
Les 2
Inleiding
Zoekproces
Les 3
Inleiding
Zoekproces
Les 4
Inleiding
- Alternatieve beeldfragmenten
Projectlijn D
Les 1
Zoekproces
- Aanvulling: enkele videofilmpjes over verpakkingsmateriaal
Les 2
Zoekproces
-
Verdieping / verbreding
- Hoe ontstaat compost: Door het verrotten van groente- fruit- of tuinafval ontstaat compost. Je kunt zelf een composthoop aanleggen in je tuin. Van het afval uit de groenbakken wordt in de fabriek compost gemaakt; zie ook of
- Recycling batterijen: Batterijen moeten hergebruikt worden, dat vinden ze zelf ook. Kijk maar naar dit filmpje
Verwerkingsopdrachten
Les 3
Inleiding
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
Les 4
Inleiding
Projectlijn E
Les 1
Inleiding
Verwerkingsopdrachten
- Opdracht 2: Het vooroordelenspel, destijds ontwikkeld door de Stichting Vredeseducatie, is digitaal niet meer beschikbaar. Wel vindt u op de website van de stichting stripverhalen met als thema vooroordelen.
Meer informatie over de Stichting Vredeseducatie
Les 2
Inleiding
Zoekproces
- Aanvullende beeldfragmenten
Les 3
Zoekproces
- Aanvulling: keuze uit de volgende ‘Kinderen voor kinderen’ fragmenten:
Les 4
Zoekproces
Links
