Project ‘Niets te dol op deze bol’
Projectlijnen
Vooraf: bij dit project een opblaasbare wereldbol leveren (les 1a)
Projectlijn A
Les 1
Zoekproces
- Fotocollage 'Niets te dol' in de vorm van een Power Point.
De eerste dia toont een totaalbeeld van 10 foto’s. Dia 2 t/m 11 laten de 10 foto’s afzonderlijk zien.
Verwerking
- Verwerkingsopdracht 1 – Poster ‘Niets te dol op deze bol’ (informatieblad 1A.1)
- Verwerkingsopdracht 1 – Poster ‘Niets te dol op deze bol’: losse foto’s
Les 3
Inleiding
Zoekproces
- De opmerking aan het eind van het zoekproces ‘Via http://www.kennisnet.nl/po/kinderen/perdagwijzer/kindsoldaten/html/ is een volledig lespakket te downloaden’ komt te vervallen. De link werkt namelijk niet meer.
Ter vervanging: Een heel betekenisvolle website voor kids. Klik hier: informatie, acties, actualiteit over War child.
- In plaats van een klassengesprek kan ook de opdracht worden gegeven de voornoemde website in twee- of drietallen te bekijken met de vraag: wat spreekt jullie het meest aan? De activiteit wordt afgesloten met een uitwisseling van ervaringen.
Deze opdracht kan ook als verwerkingsopdracht worden gegeven.
Verwerking
- Aanvulling bij verwerkingsopdracht 1: Via het fragment Rap in Hiphop (1.13 - 2.13) kunnen verschillende rapritmes worden beluisterd.
Verwerkingsopdracht 1 kan ook met behulp van het fragment Hoe maak je Een rap worden gemaakt.
- Aanvulling bij verwerkingsopdracht 5:
- Aanvulling bij verwerkingsopdracht 6:
Les 4
Inleiding
Zoekproces
Çocuk Bayrami (Feest van de kinderen)
- Achtergrondinformatie I
- Achtergrondinformatie II
- De kaarsendans, verhaal bij Çocuk Bayrami: In dit verhaal wordt beschreven hoe een Turks meisje het nationale (nationalistisch) kinderfeest Çocuk Bayrami ervaart
- Alternatief verhaal ‘De verdrietige fluit’ Een jongen die door zijn grootmoeder wordt opgevoed krijgt de hoofdrol in een schooluitvoering op de Turks nationale kinderfeestdag. Zijn oma wil niet meewerken, maar de onderwijzeres steunt hem. Dit verhaal is geschreven door Necla Carpan, onderwijzer in Turkije. Het geeft een kijkje in het schoolleven van kinderen in Turkije en op de manier waarop dit feest wordt gevierd.
- Project ‘Çocuk Bayrami’ bestaande uit uitgeschreven lessen met bijbehorende werk- en informatiebladen. Bedoeld voor groep 7-8; wellicht te gebruiken om ideeën uit te halen
- Kinderen vieren Çocuk Bayrami
Verwijzingen naar een vergelijkbaar kinderfeest:
Activiteiten
Projectlijn B
Les 1
Inleiding
Zoekproces
- Update bruikbare websites voor de kinderen (Informatieblad 1B.5 Websites):
- De kinderen toetsen de woorden ‘kinderpleinen’ en ‘godsdiensten’ in: Kinderpleinen.nl
En verder:
Projectlijn C
Les 1
Inleiding
Zoekproces
- Zoekproces - Boom met twee gezichten: praatplaat en werkblad 1C.2
Les 2
Inleiding
- Alternatieve opening: De les opent met een raadsel ‘Raad de boom’. Wordt vervangen door: Wat is er met een wereldberoemde boom ‘de Anne Frank boom’ gebeurd? Kijk hier voor een video
U kunt met een van de volgende beeldfragmenten laten zien wat er met de boom gebeurd is:
Zoekproces
Les 3
Inleiding
Zoekproces
- Lijdensverhaal Jezus: De kruisiging
- Beeldfragment waarin voetballers een kruisteken maken na het scoren van een doelpunt of voordat de wedstrijd begint: Promo RKK Hand van God
Verwerking
- Verwerkingsopdracht 4: update
Les 4
Zoekproces
Projectlijn D
Les 1
Werkblad 1D.2 kan vervangen door een nieuwe versie. Klik hier.
Les 2
Zoekproces
- Aanvulling om gevoelens die door de lente worden opgeroepen te verkennen/herkennen:
Verwerking
Extra opdracht
Les 3
Inleiding
Zoekproces
Les 4
Inleiding
Zoekproces
Voor meer verwijzingen naar Holi klik hier
Projectlijn E
Les 1
Inleiding
Les 2
Les 3
Zoekproces
- Verbreding/verdieping
- Vincent van Gogh
- Martin Luther King
- Mahatma Gandhi
- Nelson Mandela
- Aung San Suu Kyi
- Verbreding digitaal portret: informatieblad 3E.2
Verwerking
Les 4
Zoekproces
Verwerking