Bij de opzet van de methode is bewust gekozen om gebruik te maken van de mogelijkheden van informatie- en communicatietechnologie. De projecten krijgen hierdoor een aantoonbare meerwaarde. Daarbij wordt sterk gelet op het feit dat ICT - toepassing geen doel op zich maar altijd een middel dient te zijn.

Toepassingen:

  1. Digibord: in veel lessen zijn links naar het internet opgenomen met het oog op het aanbieden van (actuele) beeldfragmenten. De verwijzingen zijn als hyperlink ook te vinden op deze website via de link actualisering.
  2. Internet / Heb ’t lef!: Regelmatig worden de kinderen in staat gesteld om verwerkingsopdrachten digitaal te maken (zie kids werkbladen) en gebruik te maken van internetverwijzingen, op Heb ’t lef! (informatiebladen, spelletjes, dilemma van de maand in de vorm van een poll, geestelijke stromingen) en andere websites. Verder wordt op hebtlef.nl (via de link ‘actualisering’) de methode wekelijks geactualiseerd middels o.a.:
    • Artikelen / berichten uit kranten, tijdschriften en internet
    • Nieuwe (aanvullende of vervangende) lessen / beeldfragmenten
    • Nieuwe digibord verwijzingen
    • Een maandelijks moreel dilemma
  3. Email: De kinderen kunnen e-mailen naar kinderen van andere basisscholen instanties of organisaties voor de benodigde informatie. Als bij lessen de mogelijkheid wordt geboden informatie te verzamelen door een e-mail te sturen naar bijvoorbeeld islamitische of hindoestaanse scholen, dan krijgen kinderen deze uit de eerste hand en niet van iemand die in een andere traditie staat.