Hellig en heilig: tussen tegendraadsheid en heelmaking
Waarvandaan die titel 'Hellig Hart'?
Veel mensen zijn zo vertrouwd met het begrip 'Heilig Hart' dat ze het verschil met die ene letter nauwelijks opmerken. Om met Battus (Hugo Brandt Corstius) te spreken: 'Slechts een kettertje verschik.'
Bij het verschikken van slechts één letter valt op dat we daar vaak overheen lezen, dat we meer op woordbeeld lezen dan naar de letter.
We bepalen ons hier tussen onderlinge samenhang en verschil tussen de woorden 'heilig' en 'hellig'.

De methodemakers geven aan veelal met contrastbeelden - en daar waar mogelijk ook met contrastervaringen - te willen werken. In die filosofie past het om ook a.d.h.v. voorbeelden waar sprake is van onrecht en knechtende situaties een appèl te doen op de morele verontwaardiging bij mensen. Dat er ruimte geboden wordt om ten diepste geraakt te worden - juist bij negatieve ervaringen - om niet bij de pakken neer te zitten. Dat er ruimte is om die verontwaardiging niet te verdringen maar een plaats te geven, soms ook te uiten, juist met het oog op verandering, met het oog op een perspectiefrijke toekomst.

Vanuit een intrinsieke betrokkenheid, vanuit een oprecht geraakt zijn is het geoorloofd om van binnenuit, met een authentieke verontwaardiging, met een boosheid van binnenuit, kenbaar te maken dat knechtende mensenpraktijken en structuren niet geduld hoeven te worden. Als daar niet tegen geappelleerd wordt dan is er sprake van onmacht of nalatigheid. In het geval van onmacht dient er iets aan bewustwording en handelingsperspectief te worden gedaan en in het geval van nalatigheid ontlopen wij onze morele verantwoordelijkheid.

Dorothee Sölle gaf eens aan dat apathie en onverschilligheid de grootste zonden zijn in de moderne tijd. Wellicht van alle tijden. Als mensen zover zijn gekomen dat zij slechts in apathie repressieve structuren aanvaarden dan is het verzet tegen bestaande machten gebroken. Alles is volgens Sölle beter dan onrechtvaardig handelen en onrechtvaardige structuren lijdzaam te accepteren. Daartegen past het om je diepste verontwaardiging op helder klinkende, op helle wijze te uiten.

Het woord 'hellig' wordt in het oosten van het land nog wel eens gebruikt en betekent 'boos zijn om iets of iemand'.
'Hellig Hart' wil niet slechts een lieve, zalvende methode zijn, maar ook een appèl doen op die andere kant die in ons schuilt. Met het oog op een volwaardig mens-zijn willen we ook dit onder ogen zien. Telkens met het perspectief voor ogen van volwaardige mens-wording, waarin we - veelal in kleine stapjes - willen werken aan een betere wereld. 'Hellig' is ook fel oplichtend en vurig en zegt daarmee iets over de mate van betrokkenheid.