Project ‘Heksen en bezemstelen’
Vooraf
De entree account voor Teleblik fragmenten is via hellighart@edith.nl op te vragen. Een site met de prentenboeken, mogelijkerwijs te gebruiken bij één van de lessen uit de Heb ’t lef! projecten
Nieuw Materiaal
Projectlijn A
Les 1
Inleiding
Zoekproces
Vertelplatenserie Lars, plaat 1 en 2: (in ontwikkeling)
Les 2
Zoekproces
- Vertelplatenserie Lars, plaat 3 en 4: (in ontwikkeling)
- Beeldfragment ‘Twee dromen’ van ‘Kinderen voor kinderen’. Songtekst
Les 3
Zoekproces
- Vertelplatenserie Lars, plaat 5 en 6: (in ontwikkeling)
- Beeldfragment ‘Annemieke’ van ‘Kinderen voor kinderen’
Les 4
Zoekproces
Vertelplatenserie Lars, plaat 7 en 8: (in ontwikkeling)
Verwerkingsopdrachten
Projectlijn B
Les 1
Inleiding
Verwerkingsopdrachten
Opdracht 6: de KidsSlinger:
Les 2
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
Les 3
Zoekproces
Les 4
Zoekproces
Als verbreding/verdieping kan (afhankelijk van de levensbeschouwelijke samenstelling van de groep) aandacht worden besteed aan een van de volgende lichtfeesten (betekent wellicht een extra les):
- Kerstmis (christelijk) en Divali (hindoestaans):
- Erik viert Kerstmis op de manier zoals de Hindoes hun lichtfeest Divali vieren. Raaf zit in de dakgoot en viert zijn eigen lichtfeest met oliebollen en een kerstboom. Hoe zou het kerstfeest er uitzien als ze het samen vieren?
- Een filmpje over verschillende lichtfeesten
- Hindoes Divali vieren en joden Chanoeka
- Christenen vieren Advent en er worden kaarsen gemaakt
- Sint Maarten (christelijk): Flip gaat samen met kinderen het Sint Maartenfeest vieren. Eerst maken ze de lantaarns. Ze gaan met hun lantaarns langs de deuren en zingen een Sint Maartenlied. Ze krijgen veel snoep en verdelen dat eerlijk met elkaar.
Verwerkingsopdrachten
Projectlijn C
Les 1
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
Les 2
Inleiding
Kerstmis en Divali.
U toont het eerste deel van het filmpje (0.00 – 3.00 minuten) waarin de feesten Kerstmis en Divali en het begrip lichtfeest aan de orde komen. In deze uitzending van ‘Huisje boompje beestje’ viert Erik viert Kerstmis op de manier zoals de hindoes hun lichtfeest Divali vieren. Raaf zit in de dakgoot en viert zijn eigen lichtfeest met oliebollen en een kerstboom. Hoe zou het kerstfeest er uitzien als ze het samen vieren?
Verwerkingsopdrachten
Les 3
Zoekproces
Les 4
Inleiding
Het project PAOO is bedoeld voor allochtone ouders met kinderen in de voor- en vroegschoolse educatie, het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.
Nadere informatie.
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
Projectlijn D
Les 1
Inleiding
Zoekproces
Vertelplatenserie ‘Drie Koningen op weg’; platen 1-3 (in ontwikkeling)
Les 2
Zoekproces
Les 3
Zoekproces
Vertelplatenserie ‘Drie Koningen op weg’; platen 7-10 (in ontwikkeling)
Les 4
Inleiding
Als verbreding/verdieping kan (afhankelijk van de levensbeschouwelijke samenstelling van de groep) aandacht worden besteed aan een van de volgende lichtfeesten (betekent wellicht een extra les):
Projectlijn E
Les 1
Vooraf
Achtergrondinformatie Lucia feest
Inleiding
Les 2
Inleiding
Les 3
Inleiding
- Beeldfragment Divali (0.30 - 3.00 / typering: Erik viert Kerstmis op de manier zoals de Hindoes hun lichtfeest Divali vieren. Raaf zit in de dakgoot en viert zijn eigen lichtfeest met oliebollen en een kerstboom. Hoe zou het kerstfeest er uitzien als ze het samen vieren?) en (3.50 – 4.55 / typering: een hindoestaans gezin viert Divali). Inbedding in het thema lichtfeesten: zie 3.00 – 3.50)
- Alternatief fragment
Les 4
Inleiding
Vervolgens kunt u met de kinderen kijken naar een filmpje van ‘
De kerstezel’ (zie
Informatieblad 4E.2). Herkennen de kinderen hierin een overgang van donker naar licht? In plaats van / of als aanvulling op het voornoemde verhaal kan ook één van de volgende beeldfragmenten worden getoond:
Verwerkingsopdrachten