Project ‘Wie weg is wordt gezien’

Vooraf

  • De entree account voor Teleblik fragmenten is via hellighart@edith.nl op te vragen.
  • Een site met de prentenboeken, mogelijkerwijs te gebruiken bij één van de lessen uit de Hellig Hart projecten:
  • Aan het eind van elke les wordt de mogelijkheid geboden voor het spelen van enkele – uit de lessen voortvloeiende - internetspelletjes: Zie hellighart.nl / puzzelstukje ‘kinderen’. Deze spelletjes zijn bedoeld als verwerking, verbreding en/of verdieping van de lesstof. Uitvoering kan op school of thuis plaatsvinden

Projectlijn A

Les 1
Zoekproces
  • Vervanging van video/DVD fragment 1 komt binnenkort
  • Ter vervanging van video/DVD fragment 2 het liedje 'Voel jij dat ook wel eens?’ Typering: Ben jij ook wel eens boos, blij of verdrietig?’
Les 2
Inleiding
De vertelplatenserie ‘Stilte a.u.b.’ vanwege copyright niet via het digibord worden aangeboden. Als alternatief kan het verhaal ‘Stilte a.u.b.’ (zie pag. 47) worden aangeboden. Het verhaal wordt afgesloten met (filosofische) richtvragen voor een gesprek

Informatie: Stilte a.u.b. ik denk aan kip / H. Hagen ; ills. H. Geelen. In dit boek wordt verteld hoe het jongetje Onno Ebbe, haan en kraai samen kip begraven. Zij geven kip een bakje graan en een schoteltje water mee op haar reis 'van hier-en-nu naar het land van later'. Kip blijft voortleven in hun gedachten en dromen.

Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
Verwerkingsopdracht 2: werkblad 1A.2
Les 3
Inleiding
Zoekproces
  • Video/DVD fragment 4: in ontwikkeling
  • Ter vervanging van video/DVD fragment 5 ‘Palmpasen 2009
Les 4
Zoekproces

Projectlijn B

Les 1
  • Deze les is in z’n geheel vernieuwd. Klik hier voor de nieuwe les
  • Voor de bestaande les: geen aanvullingen of digibord verwijzingen
Les 2
Zoekproces
Verwerkingsopdracht
Verwerkingsopdracht 2: Van rups tot vlinder
Aanvullende verwerkingsopdrachten
  • De kinderen maken een slinger van vlinders. De vlinders moeten echter eerst (digitaal) gekleurd en uitgeprint worden
  • De kinderen maken een bloemenslinger. De gemaakte versieringen kunnen wellicht worden gebruikt bij de feestelijke afronding van dit project
Les 3
Inleiding
Alternatieve opening: U opent de les met een beeldfragment van een palmpasenoptocht of hier.
Tijdens het zoekproces wordt het verhaal verteld dat bij palmpasen (palmzondag) hoort
Zoekproces
Een verkorte versie van ‘Het verhaal van palmpasen
Les 4
Inleiding
Zoekproces
in plaats van video/DVD fragment 9 Pasen kan het verhaal ‘Het lege graf’ worden voorgelezen met vertelplaten als aanschouwelijk materiaal: Vertelplatenserie ‘Het lege graf’
Verwerking

Projectlijn C

Les 1
Zoekproces
Foto’s bij het gedicht ‘Alles is anders’: Informatieblad_1C.2 (link met bestand 5 Hellig Hart). In plaats van het gedicht kan ook voor het volgende beeldfragment ‘Kijk mij nou’ worden gekozen. Typering: Een filmpje waarin twee kleuters, een lichtgekleurd meisje en een donkere jongen samen op verkenning gaan: een speurtocht rond hun eigen lijf. Wat zit er allemaal op en aan? Wat kun je daar mee doen? Wat zijn de verschillen tussen hen? Je kunt rennen, springen, huppelen, koppeltje duikelen, maar ook vallen natuurlijk en je pijn doen
Les 2
Inleiding
  • Didactische tip: Gezien de lengte van het video/DVD fragment 12 is wellicht
    • een aanbod in twee keer te overwegen
    • een aanbod van het eerste deel te overwegen aangezien het fragment het thema ‘anders-zijn’ beoogt te introduceren
  • Vervanging van video/DVD fragment 12 komt binnenkort
  • Vervanging van video/DVD fragment 13: ‘Alle eendjes zwemmen in het water
  • Voor een uitgebreide versie van het verhaal van ‘Het lelijke jonge eendje
Zoekproces
Les 3
Inleiding
Vervanging van video/DVD fragment 14: velbeeld verhaal (klik op verhalen)
Zoekproces
Vertelplatenserie ‘Een koning aan het kruis’
Verwerking
Extra verwerkingsopdracht: De kinderen zoeken Zacheüs in de boom
Les 4
Zoekproces
In plaats van het video/DVD fragment 15 kan het verhaal ‘Het lege graf’ worden voorgelezen met vertelplaten als aanschouwelijk materiaal: Vertelplatenserie ‘Het lege graf’

Projectlijn D

Les 1
Inleiding
Verwerking
  • Verwerkingsopdracht 4: vervanging video/DVD fragment: binnenkort op deze plaats
  • Verwerkingsopdracht 5: vervanging video/DVD fragment 2 door het fragment ‘Doodgaan en wat er daarna gebeurd’.
    Typering: twee kinderen vertellen over doodgaan en wat er daarna gebeurd; enkele stukjes hieruit.
Les 2
Zoekproces
Video/DVD fragment 16 kan vanwege copyright niet via het digibord worden aangeboden. Als alternatief kan het verhaal ‘Stilte a.u.b.’ (zie pag. 47) worden aangeboden. Het verhaal wordt afgesloten met (filosofische) richtvragen voor een gesprek

Informatie: Stilte a.u.b. ik denk aan kip / H. Hagen ; ills. H. Geelen. In dit boek wordt verteld hoe het jongetje Onno Ebbe, haan en kraai samen kip begraven. Zij geven kip een bakje graan en een schoteltje water mee op haar reis 'van hier-en-nu naar het land van later'. Kip blijft voortleven in hun gedachten en dromen.

Les 3
Inleiding
In plaats van / als aanvulling op de tastbare kruisverbeeldingen kunnen deze via het digibord worden getoond
Zoekproces
Verwerking
Verwerkingsopdracht 2: deze opdracht kan ook digitaal worden gemaakt: zie zoekproces hierboven ‘in de goede volgorde zetten
Les 4
Voor een volledig nieuwe les: klik hier
Inleiding
Helligie heeft op tv een mooi filmpje gezien:
  • Paaseieren versieren met Flip de beer of hier
  • paaseieren zoeken in de ARENA
  • verstopte eieren (luchtig)
  • Pasenrituelen
    Toelichting:

    Pasen begint met een paasontbijt met eieren, paasbrood en andere lekkere dingen. Eieren staan voor nieuw leven en de opstanding van Jezus. Tijdens Pasen worden veel chocolade-eitjes gegeten en eieren geschilderd. Het hele gezin zoekt samen naar paaseieren die verstopt zijn in de tuin. Voor en tijdens Pasen zijn er veel kerkdiensten. De donderdag voor Pasen is het laatste avondmaal. Wijn en druivensap worden de kerk binnengebracht. De mensen staan in de rij om een stukje brood en een slokje wijn te halen. Het brood staat symbool voor het lichaam van Jezus. De wijn staat symbool voor het bloed van Jezus. Op Goede Vrijdag wordt de paaskaars de kerk uitgedragen en loopt iedereen er in stilte achteraan. Op Stille Zaterdag is het helemaal stil in de kerk, er heerst een beetje droevige sfeer. Op zondag (de dag dat Jezus opstond) is iedereen weer vrolijk. De mensen zingen mooie liedjes en vertellen verhalen over een nieuw begin. De paaskaars wordt weer aangestoken. De paaskaars is een kaars die eigenlijk het hele jaar brandt. Het licht van de paaskaars staat voor nieuw leven en dus voor de opstanding van Jezus.

Zoekproces
Vertelplatenserie ‘Het lege graf’

Projectlijn E

Voor een geheel nieuwe projectlijn E, klik hier.
Les 1
Inleiding
Vervanging van video/DVD fragment 18: ‘eerlijk zullen we alles delen’ Typering: twee vogels ‘vechten’ om een satéprikker
Les 2
Zoekproces
Vervanging van video/DVD fragment 19 en 20:
Vasten in het Hindoeïsme

Het hindoeïsme kent heel wat vormen van vasten. Bijvoorbeeld een dag of meerdere dagen niets eten of niet praten. Iedereen bepaalt zelf wanneer en hoelang hij wil vasten. Ook kinderen kunnen daaraan mee doen. Hoe lang er ook gevast wordt er mag niets gegeten worden dat zout bevat of dat gebakken of gekruid is. Er zijn ook verschillende reden om te vasten. Het kan met de godsdienst te maken hebben (voorbereiding van een feest of tijdens het mediteren) maar ook een politieke reden hebben (bijvoorbeeld een hongerstaking). Maar het kan ook zijn om geld te sparen om aan armen te geven.

Bron: http://mediatheek.thinkquest.nl/~jr011/Eten.htm

Vasten in de Islam

De negende maand van de moslimkalender heet Ramadan. In die maand kreeg Mohammed zijn eerste openbaringen van God. Moslims herdenken deze belangrijke gebeurtenis door te vasten zolang het licht is. Dat wil zeggen: niets eten of drinken. Om goed te vasten zou iemand zelfs geen druppel water mogen drinken. Dat zou heel moeilijk zijn in de warme landen waar moslims wonen. In niet-moslimlanden kan vasten trouwens ook heel moeilijk zijn. Moslimkinderen op school in niet-moslimlanden bijvoorbeeld vinden het vast wel moeilijk te vasten terwijl al hun vrienden om hen heen van alles eten. Moslims verbreken hun vasten na zonsondergang. Dan verzamelt het hele gezin zich om te eten. Een tweede keer wordt er gegeten vlak voor de zon opkomt.

Bron: http://mediatheek.thinkquest.nl/~jr011/Eten.htm


Mogelijke richtvragen en aandachtspunten voor een gesprek:
  • Ook moslims vasten. Wanneer eten en drinken zij niet? (als het vasten is eten moslims niet als het licht is. Dus overdag eten en drinken ze niets, ’s avonds wel)
  • Wie wil er iets over vertellen?
  • Wat eten moslims eerst als het donker is? (dadels, eventueel laten proeven). Marokkaanse moslims eten dan hariera (=ramadansoep). Turkse moslims eten linzensoep en sütlac (= rijstpuddinkje). U kunt de kinderen eventueel sütlac laten proeven. De bereidingswijze staat beschreven op informatieblad 2A.1
  • Is het moeilijk om de hele dag niet te eten en te drinken?
U kunt de kinderen ook vertellen over andere manieren van vasten, waaronder het
  • katholieke vasten (zie ook onderstaand informatieblok)
  • syrisch- orthodox vasten: syrisch-orthodoxe mensen eten geen vlees, melk, boter, kaas, yoghurt (melkproducten), snoep en chips.
Vasten in het Christendom (katholieke geloof)

In het Christendom mag eigenlijk alles gegeten worden. Vroeger hield men wel op vrijdag visdag. Op die dag werd er geen vlees gegeten. Op feestdagen worden er wel speciale dingen gegeten.

De katholieken kennen ook een vastenperiode. Dit is tussen carnaval en Pasen in. Carnaval is het feest van de vastenavond gevolgd door Aswoensdag. Dit is dan het begin van de vasten die 40 dagen duurt. Kinderen hadden in het verleden vaak een vastentrommeltje waarin ze het snoep dat ze kregen bewaarden. Je moest dat trommeltje zo vol mogelijk zien te krijgen. Halverwege de vastentijd (of op zondagen) kon je er een paar snoepjes uitnemen; aan het eind, met Pasen, mocht je het achter elkaar leegplunderen. Heel wat kinderen begonnen de paasdagen dan ook met buikpijn.

Bron: http://mediatheek.thinkquest.nl/~jr011/Eten.htm

Les 3
Zoekproces
Vervanging van video/DVD fragment 21: Koekeloere: Suikerfeestbeest.
Typering: Moffel en Piertje nemen hun eigen gerecht mee naar het Suikerfeest. Moffel denkt dat je in al het eten suiker moet doen. Ruzie maken mag niet tijdens het Suikerfeest

Verwerkingsopdracht 1. Aanvulling over hennatekeningen: een slide show van tientallen hennafiguren.

Het is vanuit het oogpunt van sociale cohesie wenselijk (allochtone) ouders/ verzorgers bij de voorbereiding en uitvoering te betrekken. Om de betrokkenheid van allochtone ouders te initiëren of te versterken kan in dertig steden contact worden gezocht met het ‘Platform Allochtone Ouders en Onderwijs’. Het Platform is een door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gesteund project dat loopt van 2006 tot en met 2009. Het platform wil de zichtbaarheid van allochtone ouders vergroten en zo een goede basis leggen voor een blijvende betrokkenheid van die ouders bij de schoolloopbaan van hun kind.
De belangrijkste doelen:
  • versterking van de betrokkenheid van allochtone ouders bij school en onderwijs, en wel door
  • vertegenwoordiging van allochtone ouders in bestaande organisaties voor ouders in het onderwijs, en
  • betere toerusting van ouders en scholen met methoden en materialen op maat.
Het project PAOO is bedoeld voor allochtone ouders met kinderen in de voor- en vroegschoolse educatie, het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Voor nadere informatie zie hier
Les 4

Verwerkingsopdracht 1

Om het thema delen extra kracht bij zetten kunnen de kinderen – samen met ouders/verzorgers en buurtbewoners – werken aan een actie/activiteit om hun steentje bij te dragen tot een meer betrokken samenleving, dit door hun eigen buurt een stukje leuker te maken. De kinderen kunnen zich met deze actie/activiteit aansluiten bij de KidsSlinger (zie ook informatieblad 4A.1 hierna).
Voor inspirerende voorbeelden kan gezocht worden op bijvoorbeeld: http://www.slinger.nu

Als alternatief kan het thema ‘delen’ worden verdiept door het voorbereiden en uitvoeren van een niet buurt gebonden activiteit of actie voor een goed doel. Wellicht kan een actie op touw worden gezet voor Schoenmaatjes (voorheen Actie Schoenendoos). Het is voor kinderen een kans om iets te doen voor kansarme leeftijdgenootjes wereldwijd. Voor nadere informatie zie hier