Informatie: Stilte a.u.b. ik denk aan kip / H. Hagen ; ills. H. Geelen. In dit boek wordt verteld hoe het jongetje Onno Ebbe, haan en kraai samen kip begraven. Zij geven kip een bakje graan en een schoteltje water mee op haar reis 'van hier-en-nu naar het land van later'. Kip blijft voortleven in hun gedachten en dromen.
Informatie: Stilte a.u.b. ik denk aan kip / H. Hagen ; ills. H. Geelen. In dit boek wordt verteld hoe het jongetje Onno Ebbe, haan en kraai samen kip begraven. Zij geven kip een bakje graan en een schoteltje water mee op haar reis 'van hier-en-nu naar het land van later'. Kip blijft voortleven in hun gedachten en dromen.
Pasen begint met een paasontbijt met eieren, paasbrood en andere lekkere dingen. Eieren staan voor nieuw leven en de opstanding van Jezus. Tijdens Pasen worden veel chocolade-eitjes gegeten en eieren geschilderd. Het hele gezin zoekt samen naar paaseieren die verstopt zijn in de tuin. Voor en tijdens Pasen zijn er veel kerkdiensten. De donderdag voor Pasen is het laatste avondmaal. Wijn en druivensap worden de kerk binnengebracht. De mensen staan in de rij om een stukje brood en een slokje wijn te halen. Het brood staat symbool voor het lichaam van Jezus. De wijn staat symbool voor het bloed van Jezus. Op Goede Vrijdag wordt de paaskaars de kerk uitgedragen en loopt iedereen er in stilte achteraan. Op Stille Zaterdag is het helemaal stil in de kerk, er heerst een beetje droevige sfeer. Op zondag (de dag dat Jezus opstond) is iedereen weer vrolijk. De mensen zingen mooie liedjes en vertellen verhalen over een nieuw begin. De paaskaars wordt weer aangestoken. De paaskaars is een kaars die eigenlijk het hele jaar brandt. Het licht van de paaskaars staat voor nieuw leven en dus voor de opstanding van Jezus.
Vasten in het Hindoeïsme |
---|
Het hindoeïsme kent heel wat vormen van vasten. Bijvoorbeeld een dag of meerdere dagen niets eten of niet praten. Iedereen bepaalt zelf wanneer en hoelang hij wil vasten. Ook kinderen kunnen daaraan mee doen. Hoe lang er ook gevast wordt er mag niets gegeten worden dat zout bevat of dat gebakken of gekruid is. Er zijn ook verschillende reden om te vasten. Het kan met de godsdienst te maken hebben (voorbereiding van een feest of tijdens het mediteren) maar ook een politieke reden hebben (bijvoorbeeld een hongerstaking). Maar het kan ook zijn om geld te sparen om aan armen te geven. |
Vasten in de Islam |
---|
De negende maand van de moslimkalender heet Ramadan. In die maand kreeg Mohammed zijn eerste openbaringen van God. Moslims herdenken deze belangrijke gebeurtenis door te vasten zolang het licht is. Dat wil zeggen: niets eten of drinken. Om goed te vasten zou iemand zelfs geen druppel water mogen drinken. Dat zou heel moeilijk zijn in de warme landen waar moslims wonen. In niet-moslimlanden kan vasten trouwens ook heel moeilijk zijn. Moslimkinderen op school in niet-moslimlanden bijvoorbeeld vinden het vast wel moeilijk te vasten terwijl al hun vrienden om hen heen van alles eten. Moslims verbreken hun vasten na zonsondergang. Dan verzamelt het hele gezin zich om te eten. Een tweede keer wordt er gegeten vlak voor de zon opkomt. |
Vasten in het Christendom (katholieke geloof) |
---|
In het Christendom mag eigenlijk alles gegeten worden. Vroeger hield men wel op vrijdag visdag. Op die dag werd er geen vlees gegeten. Op feestdagen worden er wel speciale dingen gegeten. De katholieken kennen ook een vastenperiode. Dit is tussen carnaval en Pasen in. Carnaval is het feest van de vastenavond gevolgd door Aswoensdag. Dit is dan het begin van de vasten die 40 dagen duurt. Kinderen hadden in het verleden vaak een vastentrommeltje waarin ze het snoep dat ze kregen bewaarden. Je moest dat trommeltje zo vol mogelijk zien te krijgen. Halverwege de vastentijd (of op zondagen) kon je er een paar snoepjes uitnemen; aan het eind, met Pasen, mocht je het achter elkaar leegplunderen. Heel wat kinderen begonnen de paasdagen dan ook met buikpijn. |
Verwerkingsopdracht 1. Aanvulling over hennatekeningen: een slide show van tientallen hennafiguren.
Het is vanuit het oogpunt van sociale cohesie wenselijk (allochtone) ouders/ verzorgers bij de voorbereiding en uitvoering te betrekken. Om de betrokkenheid van allochtone ouders te initiëren of te versterken kan in dertig steden contact worden gezocht met het ‘Platform Allochtone Ouders en Onderwijs’. Het Platform is een door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gesteund project dat loopt van 2006 tot en met 2009. Het platform wil de zichtbaarheid van allochtone ouders vergroten en zo een goede basis leggen voor een blijvende betrokkenheid van die ouders bij de schoolloopbaan van hun kind.Verwerkingsopdracht 1
Om het thema delen extra kracht bij zetten kunnen de kinderen – samen met ouders/verzorgers en buurtbewoners – werken aan een actie/activiteit om hun steentje bij te dragen tot een meer betrokken samenleving, dit door hun eigen buurt een stukje leuker te maken. De kinderen kunnen zich met deze actie/activiteit aansluiten bij de KidsSlinger (zie ook informatieblad 4A.1 hierna).
Voor inspirerende voorbeelden kan gezocht worden op bijvoorbeeld: http://www.slinger.nu