Project ‘Een kameel ziet sterretjes’

Vooraf

Aan het eind van elke les wordt de mogelijkheid geboden voor het spelen van enkele - uit de lessen voortvloeiende - internetspelletjes.
Deze spelletjes zijn bedoeld als verwerking, verbreding en/of verdieping van de lesstof. Uitvoering kan op school of thuis plaatsvinden.
Een update zal op korte termijn plaatsvinden.

Projectlijn A

Les 1
Inleiding
  • Vertelplatenserie ‘De verrassing’
  • Als alternatief kunnen de kinderen via het digibord gaan kijken naar een uitzending van Knofje (Burny Bos) ‘De nieuwe baby’.
    Duur 10 minuten.
    Vooralsnog niet opvraagbaar.

    Typering: Wat een gedoe is het bij Knofje thuis. Oma loopt zenuwachtig heen en weer. Vader wriemelt alsmaar aan zijn snor. Knofje kan niet in slaap komen door al die geluiden die ze hoort. Oma heeft beloofd dat ze Knofje zal roepen als de baby er is. En dan belt de dokter. Nu zal het wel niet lang meer duren...

  • Een intercultureel verhaal 'Honingkoekjes en beschuit met muisjes', in plaats van of als aanvulling op het bestaande verhaal.

    Typering: Intercultureel prentenboek voor groep 1 - 4 met drie verhalen over 'geboorte' in islam en christendom. Het eerste verhaal speelt in het hier en nu en gaat over de geboorte van Noera, een zusje voor Latifa. Samen met Luuk en Latifa maken we kennis met de gewoontes en rituelen rondom een geboorte in zowel de christelijke als islamitische traditie.
    Dit verhaal geldt voor les 1.

    De bijbehorende twee miniboekjes (met de eeuwenoude geboorteverhalen verteld uit het christendom en islam: van Jezus en de profeet Mohammed) kunnen in les 4 worden aangeboden. De geboorteverhalen van Jezus en de profeet Mohammed worden verteld in eenvoudige woorden. Zo kunnen de kinderen kennismaken met deze verhalen die binnen de islamitische en christelijke geloofstradities van generatie op generatie worden doorverteld.

    Deze verhalen zijn niet online beschikbaar. Boekje moet dus worden aangeschaft. AANRADER!

  • Achtergrondinfo over de geboortedag van Mohammed
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
Extra opdracht: De kinderen vertellen elkaar het verhaal ‘De verrassing’ door de platen via het digibord of de computer in de goede volgorde te leggen

Voor een aanbod van de vertelplaten in boekvorm wordt verwezen naar het schematisch overzicht (in ontwikkeling)

Les 2
Inleiding
Zoekproces
  • Als extra zoekontwerp kan het verhaal ‘Feest bij de familie Ligtvelt’ worden voorgelezen, bekeken, verwerkt en gepresenteerd
  • Het verhaal kan ook middels vertelplaten worden aangeboden

    Voor een aanbod van de vertelplaten in boekvorm wordt verwezen naar het schematisch overzicht (in ontwikkeling)

    Mogelijke vragen:
    • Welk feest viert de familie Ligtvelt? Wat betekent familie? Hoe heet de baby?
    • Wie is allemaal familie van jou?
    • Komt er ook familie op bezoek bij meneer en mevrouw Ligtvelt? Wie?
    • Wie komen er bij jou/jullie op bezoek bij een geboorte (of een verjaardag)?
Alternatief:

U vertelt de kinderen: ‘Als een kindje één jaar wordt is er weer een feest! Kijk maar eens naar ‘Verjaardag vieren’ (met Flip de beer) of ‘Mijn verjaardag

Verwerkingsopdrachten
Aanvulling op opdracht 5: verjaardagsliedjes (+ muziek)
  • De kinderen proeven cola-stroop. Voor een recept klik hier
  • De kinderen maken het Surinaams-Hindoestaanse gerecht Phulaurie. De kant en klare mix voor de gefrituurde balletjes van peulvruchten is verkrijgbaar bij Surinaamse winkels. De mix moet worden vermengd met water, waarna de kinderen er balletjes van kunnen draaien. Daarna even in de friteuse en… smullen maar!
Les 3
Ter vervanging van les 3: klik hier voor een nieuwe les. De onderstaande links gelden dus voor de bestaande les
Inleiding
  • Vertelplatenserie ‘Het baby’tje in het schuurtje’
  • Als vervanging van het verhaal/vertelplatenserie ‘Het babytje in het schuurtje’ kan het verfilmde prentenboek ‘De ster van Bethlehem (Huisje boompje beestje) via het digibord worden bekeken.

    Het kerstkind is geboren. Men zegt dat hij een koning is zonder legers of ruiters. Toch is hij machtiger dan alle koningen die er ooit zijn geweest. Deze koning is vriendelijk en goed, hij is de koning van vrede en vreugde. De drie koningen, de herders en de dieren willen het kerstkind gaan begroeten. Een grote, heldere ster wijst hen de weg.

Verwerkingsopdrachten
Les 4
Ter vervanging van les 4: klik hier voor een nieuwe les. De onderstaande links gelden dus voor de bestaande les
Zoekproces

DVD fragment 18 is (binnenkort) op te vragen via hellighart.nl, digibord, project 3

Extra zoekontwerpen:
  • Aanvullend beeldfragment I 'Sinterkerst, De Kerstmisman'.

    Typering: Voor Tim is het begrip Kerstmis nog onduidelijk. Waar vind je Kerstmis? Op de kerstmarkt? Tussen de sparrenbomen, de kaarsen, de stalletjes? Neemt een man in een rood pak kerstmis mee. Als Tim tenslotte zijn moeder kwijtraakt op de kerstmarkt, komt hij eindelijk de Kerstmisman tegen...
    Geen traditioneel kerstverhaal. Wel een zoeken naar de betekenis van Kerstmis.

    Ook als aanvulling bij les 3C en 4E.

  • Aanvullend beeldfragment II: Kerstsprookje 'Het meisje met de zwavelstokjes'.

    Typering: Een klein meisje, zonder ouders en familie, zwerft op de donkere dagen van December, blootsvoets door de sneeuw. Ze verkoopt zwavelstokjes, maar niemand wil ze kopen. Iedereen zit lekker binnen in de warme, mooi versierde huizen. Ten einde raad gaat het meisje met haar zwavelstokjes in een portiek zitten. Om haar verkleumde lijf wat op te warmen steekt ze al haar zwavelstokjes aan. In het licht van het laatste stokje verschijnt het vriendelijke gezicht van haar grootmoeder, die haar meeneemt naar de hemel...
    Geen traditioneel kerstverhaal. Wel een zoeken naar de betekenis van Kerstmis.

Projectlijn B

Voor een geheel nieuwe projectlijn B, klik hier.
Les 1
Inleiding
  • Ter vervanging van video/DVD fragment 2 ‘De dikke buik van mamma Mirjam’: u toont enkele afbeeldingen (naar keuze) van zwangere vrouwen. Helligie heeft deze URL op internet gevonden en stelt enkele uitdagende vragen
  • Fragment 2 op de videoband/DVD zal binnenkort via deze plaats opvraagbaar zijn.
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
Les 2
Inleiding
  • Ter vervanging van video/DVD fragment 4 ‘Daar is ie dan’:
  • http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20050725_baby: Flip kijkt mee als een baby verzorgt wordt. De baby wordt verschoond, gewogen en in bad gedaan. Flip mag ook in bad. Op school delen ze beschuit met muisjes uit
  • Fragment 4 op de videoband/DVD zal binnenkort via deze plaats opvraagbaar zijn
Zoekproces
  • Aanvullend beeldfragment:: een liedje over beschuit met muisjes bij de geboorte van een baby: http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20080406_baby01
  • Ter vervanging van video/DVD fragment 5 ‘Mm, lekker zoet’:  http://player.omroep.nl/?aflID=8464204. De beelden zijn toereikend (begeleidende tekst te moeilijk
  • Fragment 5 op de videoband/DVD zal binnenkort via deze plaats opvraagbaar zijn
  • Informatieblok geboorte bij hindoes: honing en boter, knippen en scheren
  • Als alternatief kunnen de kinderen via het digibord gaan kijken naar een uitzending van ‘Knofje (Burny Bos) ‘De nieuwe baby’. Duur 10 minuten.

    Typering: Wat een gedoe is het bij Knofje thuis. Oma loopt zenuwachtig heen en weer. Vader wriemelt alsmaar aan zijn snor. Knofje kan niet in slaap komen door al die geluiden die ze hoort. Oma heeft beloofd dat ze Knofje zal roepen als de baby er is. En dan belt de dokter. Nu zal het wel niet lang meer duren...

Les 3
Verwerkingsopdrachten
  • Ter vervanging van video/DVD fragment 6 kan het verfilmde prentenboek ‘De ster van Bethlehem (Huisje boompje beestje) via het digibord worden bekeken

    Het kerstkind is geboren. Men zegt dat hij een koning is zonder legers of ruiters. Toch is hij machtiger dan alle koningen die er ooit zijn geweest. Deze koning is vriendelijk en goed, hij is de koning van vrede en vreugde. De drie koningen, de herders en de dieren willen het kerstkind gaan begroeten. Een grote, heldere ster wijst hen de weg.

  • Alternatief: beeldfragment waarbij het kerstverhaal wordt verteld door raaf
  • Nog een alternatief middels één van de volgende fragmenten van Moffel en Piertje:
    • http://web.teleblik.kennisnet.nl/tsr/player/po/fid/4197928: Moffel en Piertje maken een kerstster. Die staat prachtig boven de deur van hun holletje. Dan krijgen ze post. Het is een geboortekaartje van Joost en Marianne. Ze hebben een kindje gekregen. Moffel en Piertje drinken warme chocolademelk. Dan wordt er op hun deur geklopt. Het is een man. Hij denkt dat er bij Moffel en Piertje een kindje is geboren omdat er een ster boven hun deur brandt. Maar hij moet natuurlijk bij Joost en Marianne zijn!
    • http://web.teleblik.kennisnet.nl/tsr/player/po/fid/4199341: Moffel en Piertje zitten gezellig in hun holletje. Moffel zet kerstmuziek op. Dan wordt er weer op hun deur geklopt. Het zijn drie fietsers. Ze zoeken naar een kindje dat geboren is, maar ze zijn verdwaald. Moffel en Piertje wijzen de weg. Daarna klopt er weer een man aan. Hij heeft het koud en is op zoek naar een plek om ergens te slapen. Moffel en Piertje denken dat hij ook op zoek is naar het kindje. Ze stellen voor om met hem mee te gaan naar Joost en Marianne
    • http://web.teleblik.kennisnet.nl/tsr/player/po/fid/4199344: Moffel en Piertje komen aan bij Joost en Marianne. Zij hebben een kindje gekregen. De man die met Moffel en Piertje mee is gekomen, zoekt een slaapplek. Hij mag bij Joost en Marianne overnachten. Het is tenslotte kerst. Binnen ligt het kindje in de wieg. Moffel zegt dat alle kindjes die met kerst geboren worden, kerstkindjes zijn. Joost en Marianne hebben niet één, maar twee kerstkindjes gekregen. Een tweeling!
    Met behulp van deze fragmenten kunt u het kerstverhaal aan de kinderen vertellen en/of uitleggen. Ga hierbij ook in op de rol van de ster. Eventueel komt u terug op les 2C (nieuwe les) met de vallende sterren. Een mooie afsluiting zou het samen optuigen van de kerstboom kunnen zijn, met wellicht een kerststal erbij waarin u de figuurtjes nog eens ter sprake kunt brengen en uitleggen wie wie is.
Zoekproces
De kinderen zingen het lied ‘Dag ster, grote ster
  • Vertelplaten serie ‘Joram de knorrige herder’ toevoegen.
  • Het verhaal van Joram
  • De vertelplatenserie ‘Joram de knorrige herder’ (link met link met werkblad 3A.1 actualisering HH op de website) is minder geschikt voor deze les aangezien het ‘BIJZONDERE BEZOEK’ niet op de platen tot uitdrukking komt. In de laatste gedeelte van de tekst wordt echter wel over herders gesproken. Bij het nadrukkelijk aan de orde komen van deze passage kan de vertelplatenversie wel gebruikt worden. Voor het bijbehorende verhaal zie Normale versie of Verkorte versie
  • Een Power Point presentatie van ‘Joram, de knorrige herder
Les 4
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
  • Aanvulling bij opdracht 2: De kinderen bedenken een actie / activiteit om hun steentje bij te dragen tot een meer betrokken samenleving, dit door hun eigen leefomgeving een stukje leuker te maken. De kinderen kunnen zich met deze actie / activiteit aansluiten bij de KidsSlinger (zie ook verwerkingsopdracht 4 van les 3C). Zie ook www.slinger.nu/, http://www.slinger.nu/Slingerprogramma/KidsSlinger/Pages/default.aspx  of de link naar één van de slingersteden: Amsterdam, Rotterdam, Ridderkerk, Utrecht, Den Haag, Zwolle, Hengelo, Nijmegen.

    Zie ook informatieblad 4B.3

  • De uitwerking van deze opdrachten kan worden opgenomen binnen een jaarlijks In november op landelijk niveau georganiseerde ‘Dag van Respect’. Bij respect wordt hierbij onderscheid gemaakt tussen respect voor elkaar, voor de samenleving en voor natuur & milieu. Op http://www.dagvanrespect.nl/  vindt u een uitwerking van doelen, achtergronden, voorbeelden van schoolinitiatieven, lesactiviteiten etc. Voor een verantwoording van dit initiatief binnen ‘burgerschap en sociale cohesie’ wordt verwezen naar http://www.slo.nl/primair/themas/burgerschap/.

Projectlijn C

Voor een geheel nieuwe projectlijn C, klik hier.
Les 1
Inleiding
Les 2
Zoekproces
Als aanvulling op het verhaal van ‘Koning Bali’: een uitzending van ‘Huisje boompje beestje’ over het Divalifeest (0 - 5.00)
  • In plaats van het hindoeïstische lichtfeest Divali kan ook het joodse lichtfeest Chanoeka in les 2 centraal staan.

    De kinderen kijken naar het beeldfragment 'Chanoeka' (5.00 - 6.35 min.).

    Typering: Joodse mensen vieren het lichtfeest Chanoeka. Elke dag wordt er één kaarsje meer aangestoken op de Chanoeka kalender. Vader: Noam, weet jij hoe lang Chanoeka duurt? Noam: Acht dagen. Vader: Acht dagen. Heel goed. En waarom steken we één kaarsje aan en dan elke dag meer kaarsjes? Noam: Omdat het wonder steeds een dag meer duurde. Vader: Ja, het werd steeds groter. Elke dag werd het wonder groter.
    En hoeveel dagen zijn we vandaag? Noam: Zeven. Vader: Zeven, want het laatste kaarsje is de sjarmas. Dat is het hulpje. Daar gaan we de kaarsen mee aansteken. Na het aansteken van de kaarsen worden er liedjes gezongen over Chanoeka. En morgen gaat het laatste kaarsje aan. Tijd voor aardappelkoekjes en cadeautjes. Dat hoort bij dit Joods feest! En ook een Chanoeka-spelletje. Gezellig hè? Al dat licht!

    Achtergrondinfo Chanoeka.

    Het bij het feest behorende traditionele verhaal 'De acht kaarsjes' kan ook worden voorgelezen en worden besproken: zie hieronder.

    Het verhaal kan middels vertelplaten worden aangeboden. Deze platen kunnen ook via het digibord worden gepresenteerd.

    De acht kaarsjes
    Heel, heel lang geleden, in een land hier ver vandaan, maakten mensen ruzie met elkaar. Hele erge ruzie. De ene groep, de Joden, had mooie tempels. Daarin kwamen ze bij elkaar om hun god te eren. De andere groep, de Syriërs, wilde dat verbieden. En in plaats van die god van de Joden moest er een andere god komen. Een god van de Syriërs. Maar dat wilden de Joden helemaal niet. Dikke ruzie dus.
    Eerst waren de Syriërs sterker. Ze pakten de boeken van de Joden af, en allerlei andere spullen zoals mooie kandelaars. En ze pakten de tempels af. De Joden waren daar allemaal heel verdrietig over. Op een dag zei een oude Joodse man: en nu is het wel genoeg. We willen onze eigen God in onze eigen tempels weer eren. Kom op, mensen! Dat was heel dapper van die oude man om dat te zeggen. En daardoor werden een heleboel andere Joden ook dapper. Ze gingen samen proberen om alles terug te krijgen. Dat werd een heel gevecht, maar het lukte! En de Joden waren vooral blij met een hele mooie tempel die ze nu weer terug hadden. Die tempel stond in de plaats Jeruzalem.
    Toen ze daar hun prachtige bijzondere kandelaar met acht olielampjes weer wilden aansteken lukte dat niet. Er was geen olie te vinden. Geen druppel! Allemaal weggegooid door de Syriërs. Hoe moest dat nu?
    Opeens kwam er een klein jongetje met een piepklein flesje in zijn hand uit een hoek van de tempel te voorschijn. Een heel klein flesje met ... olie! Dat had hij in een verborgen spleet in de muur gevonden. Hoera, er was dus toch olie. Maar ... er was veel te weinig. Veel te weinig voor acht olielampjes. Er was maar net genoeg olie voor één lampje dat dan maar één dag zou branden. Dus lang niet genoeg olie voor acht lampjes die op de achtste dag allemaal moesten branden. Elke dag kwam er namelijk een brandend lampje bij. Waren ze nou toch voor niets blij geworden door dat jongetje met zijn kleine flesje? Wat moesten ze nu toch doen?
    Toen gebeurde er iets heel bijzonders: er bleef maar olie uit dat kleine flesje komen. Wat een wonder! De eerste dag brandde er één lampje, de tweede dag twee, de derde dag drie ... tot op de achtste dag alle acht lampjes stralend branden. Een prachtig gezicht. En alle gezichten van de joden lichtten op bij het kijken naar die mooie kandelaar. Wat een feest!
    De Joden waren hierdoor zeer gelukkig. Ze konden de tempel, hun tempel, weer gebruiken waar hij voor bedoeld was.
    En tot op de dag van vandaag vieren de Joden elk jaar dit wonder van de achtarmige kandelaar. Die kandelaar heet Chanoekia. En het feest, het lichtfeest, noemen ze Chanoeka.
    Bron: Heb 't lef! Project 1

    Indien wenselijk kunnen ook andere lichtfeesten aan bod komen, te weten: St. Maarten (christelijk), Lucia (christelijk) en Halloween.

  • St. Maarten (3.10 - 3.20 min.).
    Via You Tube: diverse beeldfragmenten over St. Maarten liedjes, optochten, festiviteiten.
Les 3
Inleiding
  • Vervanging van video/DVD fragment 9: ‘Reis mee naar de sterren

    Typering: Als het donker is, zie je de sterren. Er zijn zoveel sterren. Je kunt ze niet eens tellen. Sterren staan zo ver weg dat je alleen een klein lichtpuntje ziet. Hoe zou het zijn als je naar de sterren kon vliegen? Ga je mee? Je reist heel ver weg van de aarde. Heel ver. Het blauw is water en het bruin land. Je vliegt hoger en hoger, door de wolken heen. Kijk, dat is de aarde. Je vliegt hoger en hoger het heelal in. Het heelal is heel groot. Het heeft geen begin en geen einde. Het gaat maar door. In het heelal zweeft de aarde. Maar niet alleen de aarde, maar ook de andere planeten, manen en sterren. De sterren staan nog veel en veel verder weg dan de planeten. Veel verder! Er is één ster die jullie heel goed kennen. Dat is de zon. Ja, de zon is een ster. De zon geeft licht net als alle andere sterren. Het is een gloeiende lichtbol die héél heet is. Als je verder vliegt kom je nog meer sterren tegen. Het zijn er zo veel dat je ze niet kan tellen. Al die sterren bij elkaar noem je de melkweg. Zo, nu gaan we maar eens terug naar de aarde. Ga je mee?

  • Alternatief 1: ‘Naar de sterren’. De zandworm droomt van de sterren. Maar daar heb je toch een raket voor nodig om daar te komen?
  • Alternatief 2: De poolster; Alfred Jodocus Kwak: 3.04 – 5.30 min.
Zoekproces
  • Video/DVD fragment 10: ‘De ster van Bethlehem
    Het prentenboek is te vinden vanaf 10.00 min. Het betreft het traditionele kerstverhaal over de geboorte van Jezus (Lc en Mt verweven). Het fragment maakt deel uit van een uitzending van 'Huisje, boompje beestje: lichtfeesten'.
    Een inbedding van dit verhaal in het thema lichtfeesten is aan te bevelen. Daartoe kan het gehele beeldfragment worden ingezet.

    Typering beeldfragment: Erik en Raaf: Erik viert Kerstmis op de manier zoals de Hindoes hun lichtfeest Divali vieren. Raaf zit in de dakgoot en viert zijn eigen lichtfeest met oliebollen en een kerstboom. Hoe zou het kerstfeest er uitzien als ze het samen vieren? Programmaonderdelen: Een filmpje over verschillende lichtfeesten, kinderen zien hoe hindoes Divali vieren en joden Chanoeka, Christenen vieren Advent en er worden kaarsen gemaakt, Prentenboek 'De ster van Bethlehem' van Marcus Pfister.
    Het fragment biedt dus ook een goede mogelijkheid om religies (lichtfeesten Kerstmis, Chanoeka en Divali) te verbinden (inkleuring van burgerschap en sociale cohesie).

Verwerkingsopdrachten
Les 4
Inleiding
Verwerkingsopdrachten

Projectlijn D

Voor een geheel nieuwe projectlijn D, klik hier.
Les 1
Inleiding
Vervanging van video/DVD fragment 12 door het fragment  ‘Het gezin is een stukje van je familie’:  http://web.teleblik.kennisnet.nl/tsr/player/po/fid/4613007. Typering: Isa vertelt over haar vader, moeder en zusjes. Ze vertelt wat ze leuk vindt aan haar gezinsleden en wat ze graag samen met hen doet. De mensen bij wie je woont, dat is meestal je gezin. Naast je gezin heb je nog meer familie. Isa heeft bijvoorbeeld nog een oma en opa, een nichtje en een tante.
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
  • Opdracht 4 vervalt
  • Opdracht 5: zie zoekproces
Les 2
Inleiding
Als zoekontwerp kan het verhaal ‘Feest bij de familie Ligtvelt’ worden voorgelezen, bekeken, verwerkt en gepresenteerd
Zoekproces
Les 3
Inleiding
  • Vervanging van het video/DVD fragment “een spannende tijd voor ’t ezeltje’ door het fragment: ‘geboorteverhaal van Jezus
  • Video/DVD fragment 16: binnenkort op te vragen (in ontwikkeling)
  • Vervanging van opdracht 4: Werkblad 3B.1 vervalt. Wordt vervangen door: Vertelplatenserie ‘Joram de knorrige herder

    Het verhaal van Joram

    De vertelplatenserie ‘Babytje in het schuurtje’ (link met link met werkblad 3A.1 actualisering HH op de website) is minder geschikt voor deze les aangezien het ‘BIJZONDERE BEZOEK’ niet op de platen tot uitdrukking komt. In de laatste gedeelte van de tekst wordt echter wel over herders gesproken. Bij het nadrukkelijk aan de orde komen van deze passage kan de vertelplatenversie wel gebruikt worden. Voor het bijbehorende verhaal zie Normale versie of Verkorte versie

    Een Power Point presentatie van ‘Joram, de knorrige herder

Verwerkingsopdrachten
Opdracht 4 is relevant als gebruik is gemaakt van de vertelplatenserie
Les 4
Inleiding

Projectlijn E

Voor een geheel nieuwe projectlijn E, klik hier.
Les 1
Zoekproces
Aanvullende beeldfragmenten
Les 2
Geen verwijzingen
Les 3
Zoekproces
Het verhaal ‘Joram, de knorrige herder kan worden voorgelezen, bekeken, verwerkt en gepresenteerd:
Verwerking
Les 4
Verwerkingsopdrachten
Aanvulling opdracht 5: aanleren van (internationale) kerstliedjes (tekst en melodie)