Project ‘Als ik later groot ben’

Vooraf

Projectlijn A

Les 1
Inleiding
DVD fragment ‘Zakgeld’
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
Extra opdrachten: zie NIEUW projectlijn A
Les 2
Zoekproces
In plaats van of als aanvulling op video/DVD fragment 3 kan gekozen worden uit de volgende fragmenten:
Les 3
Inleiding
Zoekproces
Vervanging van video/DVD fragment `6: ‘Broodvermenigvuldiging
Les 4
Inleiding
  • Vervanging van video/DVD fragment 11: ‘De wereld in volgelvlucht, India’. Typering: kastenstelsel, laagste kasten en krottenwijken, een voorbeeld van een meisje dat woont in een krottenwijk) (7.25 – 11.20).
  • Voor informatie over ‘krottenwijken in India’ en de hulporganisatie SPARC klik hier
Zoekproces
Aanvulling:
Uitgaande van het feit dat kinderen op de laatste opmerking (deels) positief zullen reageren proberen we voor genoemde kinderen mogelijke (zeer concrete) acties of activiteiten te bedenken en uit te voeren om
  • in islamitische termen uitdrukking te geven aan ‘Zakat’ (derde zuil) en het ‘Suikerfeest’, zie ook hier
  • in christelijke termen ‘Pasen’ een beetje dichterbij te laten komen.
Misschien kunnen zij straks, net als de meeste van ons, ook zeggen: ‘als ik later groot ben dan heb ik een redelijke kans dat ik …………….’
In aanvulling op wat kinderen inbrengen geven wij bij de verwerkingsopdrachten ook een aantal verwerkingsmogelijkheden.
Verwerkingsopdrachten
Het schrijven van een email naar de Minister van Ontwikkelingssamenwerking waarin kinderen (één groep):
  • aangeven dat ze verdrietig zijn over de ongelijkheid in de wereld
  • vragen of de minister het door hen verzamelde bedrag zou willen verdubbelen.
  • vragen op welke wijze zijn/haar ministerie hulp geeft.
In 2008 is de volgende actie bedacht: Zestig kinderen van negen basisscholen worden op 3 november door minister voor Ontwikkelingssamenwerking Bert Koenders (PvdA) in slaap gelezen tijdens de 'Knuffelnacht' in de Ikea in Amsterdam. De kinderen geven hem op hun beurt advies over onderwijs in ontwikkelingslanden. Tientallen scholieren brengen de nacht door in het woonwarenhuis, waar ook de kinderpopgroep Ch!pz optreedt. Op de beddenafdeling worden zestig bedden opgemaakt, die de kinderen testen tussen het winkelende publiek. Als de lichten uitgaan, vervullen de kinderen tijdens een lampionnentocht opdrachten die te maken hebben met onderwijs in ontwikkelingslanden. De Knuffelnacht staat in het teken van de actie '1 euro is een fortuin'. Ikea maakt voor elk verkocht pluchen speelgoedbeest een euro over aan onderwijsprojecten van Unicef en Save the Children. Ruim tweehonderd Ikea-vestigingen doen wereldwijd mee. Een vergelijkbare actie leverde vorig jaar ruim vier miljoen euro op. Dit jaar is het streven zeker vijf miljoen euro in te zamelen. Koenders komt speciaal naar Amsterdam om de scholieren voor het slapengaan om 21.45 uur een verhaal voor te lezen. Na afloop bieden de kinderen de minister kussenslopen aan met tips en suggesties.
De kinderen kunnen meedoen aan de operatie schoenmaatjes. Van simpele schoenendoor tot een onvergetelijk cadeau: schoenmaatjes (voorheen operatie schoenendoos) is de kans voor kinderen om iets concreets te doen voor kansarme leeftijdgenootjes wereldwijd. Als schoenmaatjes vullen zij een schoenendoos met schoolspullen, toiletartikelen en speelgoed. Jaarlijks doen tienduizenden kinderen met deze actie mee. Zie ook www.edukans.nl.

Projectlijn B

Les 1
Zoekproces
Voor het speelbord van het ‘Niet zeuren’ spel klik hier
Les 2
Zoekproces
Les 3
Zoekproces
Aanvulling: Dat delen van eten, dingen, vriendschap een perspectief biedt op het opheffen van ongelijkheid/ongelijkwaardigheid wordt de kinderen voorgehouden middels een verhaal uit de boeddhistische traditie: ‘De leeuw en de jakhals’. Het verhaal wordt voorgelezen/verteld. U bespreekt met de kinderen wat het verhaal van de leeuw en de jakhals met delen te maken heeft. En wat het de kinderen zegt. (Ter informatie: Boeddha wordt in vorige levens regelmatig voorgesteld/uitgebeeld als een dier).

Deze mogelijke inspiratiebron kan worden ingebed in het boeddhistische lentefeest ‘Wesak’, een feest waar ondermeer ‘vasten’ en ‘goede werken doen’ centraal staan.

Les 4
  • Deze les is in z’n geheel vernieuwd. Klik hier voor de nieuwe les. De digibord verwijzingen hebben betrekking op het bestaande project.
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten

Projectlijn C

Les 2
Zoekproces
  • Vervanging van video/DVD fragment 8: ‘De vijf Zuilen Islam’ in beeld
  • ‘En de vijf Zuilen Islam’ in woord
  • Aanvullend fragment: Vasten bij katholieken (vroeger), het vasten/snoeptrommeltje. Via het digibord kunnen ervaringen worden gedeeld
  • Extra zoekontwerp: De kinderen onderzoeken de waarde van katholieke vastengebruiken aan de hand van internetreacties op de vraag: Vasten jullie na Carnaval?
  • Vasten in niet-godsdienstige betekenis: afvallen/lijnen:
Verwerkingsopdrachten
Les 3
Zoekproces
  • Vervanging van video/DVD fragent 4: ‘The last supper’. Voor de Engelstalige songtekst klik hier
  • Alternatief voor video/DVD fragenten 4 en 5: ‘Het Laatste Avondmaal
  • Video/DVDfragment 10 ‘De afscheidsrede van Mohammed’: komt binnenkort
Les 4
Inleiding
  • Vervanging van video/DVD fragment 11: ‘De wereld in volgelvlucht, India’. Typering: kastenstelsel, laagste kasten en krottenwijken, een voorbeeld van een meisje dat woont in een krottenwijk) (7.25 – 11.20).
  • Voor informatie over ‘krottenwijken in India’ en de hulporganisatie SPARC klik hier
Zoekproces
Aanvulling:
Uitgaande van het feit dat kinderen op de laatste opmerking (deels) positief zullen reageren proberen we voor genoemde kinderen mogelijke (zeer concrete) acties of activiteiten te bedenken en uit te voeren om
  • in islamitische termen uitdrukking te geven aan ‘Zakat’ (derde zuil) en het ‘Suikerfeest’, zie ook hier
  • in christelijke termen ‘Pasen’ een beetje dichterbij te laten komen.
Misschien kunnen zij straks, net als de meeste van ons, ook zeggen: ‘als ik later groot ben dan heb ik een redelijke kans dat ik …………….’
In aanvulling op wat kinderen inbrengen geven wij bij de verwerkingsopdrachten ook een aantal verwerkingsmogelijkheden.
Verwerkingsopdrachten
Extra opdrachten
  1. Het schrijven van een email naar de Minister van Ontwikkelingssamenwerking waarin kinderen (één groep):
    • aangeven dat ze verdrietig zijn over de ongelijkheid in de wereld
    • vragen of de minister het door hen verzamelde bedrag zou willen verdubbelen.
    • vragen op welke wijze zijn/haar ministerie hulp geeft.
    In 2008 is de volgende actie bedacht: Zestig kinderen van negen basisscholen worden op 3 november door minister voor Ontwikkelingssamenwerking Bert Koenders (PvdA) in slaap gelezen tijdens de 'Knuffelnacht' in de Ikea in Amsterdam. De kinderen geven hem op hun beurt advies over onderwijs in ontwikkelingslanden. Tientallen scholieren brengen de nacht door in het woonwarenhuis, waar ook de kinderpopgroep Ch!pz optreedt. Op de beddenafdeling worden zestig bedden opgemaakt, die de kinderen testen tussen het winkelende publiek. Als de lichten uitgaan, vervullen de kinderen tijdens een lampionnentocht opdrachten die te maken hebben met onderwijs in ontwikkelingslanden. De Knuffelnacht staat in het teken van de actie '1 euro is een fortuin'. Ikea maakt voor elk verkocht pluchen speelgoedbeest een euro over aan onderwijsprojecten van Unicef en Save the Children. Ruim tweehonderd Ikea-vestigingen doen wereldwijd mee. Een vergelijkbare actie leverde vorig jaar ruim vier miljoen euro op. Dit jaar is het streven zeker vijf miljoen euro in te zamelen. Koenders komt speciaal naar Amsterdam om de scholieren voor het slapengaan om 21.45 uur een verhaal voor te lezen. Na afloop bieden de kinderen de minister kussenslopen aan met tips en suggesties
  2. De kinderen kunnen meedoen aan de operatie schoenmaatjes. Van simpele schoenendoor tot een onvergetelijk cadeau: schoenmaatjes (voorheen operatie schoenendoos) is de kans voor kinderen om iets concreets te doen voor kansarme leeftijdgenootjes wereldwijd. Als schoenmaatjes vullen zij een schoenendoos met schoolspullen, toiletartikelen en speelgoed. Jaarlijks doen tienduizenden kinderen met deze actie mee. Zie ook www.edukans.nl.

Projectlijn D

Les 1
Inleiding
Ter vervanging van video/DVD fragment 12: U laat achtereenvolgens zien:
Verwerkingsopdrachten
Extra opdracht:
De kinderen verdiepen zich in de situatie van kinderen in oorlogsgebieden middels een door u te downloaden lespakket ‘kindsoldaten van War Child’ (www.kidsforwarchild.nl). Kindsoldaten zijn jongens en meisjes onder de 18 jaar die betrokken zijn bij gewapende gevechten. Kindsoldaten leven dagelijks in angstige situaties. Ze kunnen bang zijn om te vechten. Ze zijn alleen, ver weg van familie. Ze kunnen bang zijn voor de straf als ze iets verkeerd doen, bang zijn voor de vijand, maar ook bang zijn dat ze misschien het leven laten. Ook als de oorlog voorbij is zijn kindsoldaten nog vaak bang. Bang om niet meer te mogen spelen met andere kinderen. Bang om buitengesloten te worden door hun ouders of andere familie.
Opdracht: de kinderen zoeken in groepjes het meest aansprekende YouTube fragment over kindsoldaten en presenteren dit. Bijvoorbeeld: hier Het intoetsen van ‘kindsoldaten’ op Youtube (via video’s zoeken) biedt een scala aan filmpjes.
Les 2
Inleiding
Zoekproces
  • Aanvulling: Ken je andere mensen die hetzelfde middel ook hebben gebruikt? (meest bekende voorbeeld Mahatma Gandhi)
  • Filmfragment Teleblik: Typering: Op 30 januari 1948 werd Gandhi vermoord. Een fanatieke hindoe schoot de Indiase leider dood. In dit polygoonjournaal zie je Gandhi opgebaard op het balkon van zijn woning. Duizenden mensen verzamelen zich vóór de woning. Ze huilen en bidden. Gandhi wordt gecremeerd aan de oevers van de rivier Yamuna. Er zijn duizenden belangstellenden, velen van hen dragen witte rouwkleding
Informatieblok: Gandhi en hongerstakingen

Mohandas Karamchand Gandhi was Indiaas politicus. Zijn bijnaam Mahatma is Sanskriet voor 'grote ziel'. Ook werd en wordt hij in India vaak Bapu genoemd, wat ‘vader’ betekent en waarmee men probeert aan te geven dat hij de ‘vader’ is van het huidige India en het Indische volk.

In 1895 reist Mohandas Gandhi in Zuid Afrika met de trein 1e klas naar zijn nieuwe betrekking als advocaat. In de trein wordt hij uitgemaakt voor ‘koelie’ (bediende) en wordt hij gesommeerd direct daar te gaan zitten waar hij behoort en dat is dus niet 1e klas. Gandhi laat zijn 1e klas kaartje zien, als resultaat wordt hij op het eerste station zonder pardon de trein uitgegooid. Wanneer hij zijn verhaal doet bij anderen, komt Gandhi erachter dat alle Hindoestanen en Moslims in Zuid-Afrika hetzelfde lot beschoren is.

Gandhi wil zich verzetten tegen deze onrechtvaardige behandeling van mensen. Hij roept een ieder op de speciale pas, die alleen de Hindoestanen en Moslims verplicht zijn bij zich te hebben, te verbranden. Gandhi wordt door de politie mishandeld en belandt in de gevangenis. Als hij er weer uitkomt, gaat hij door met zijn strijd tegen het onrecht. Hij roept iedereen op om mee te doen, maar ook om nooit en te nimmer geweld te gebruiken, wetende dat ze zelf wel mishandeld zullen worden. Maar zegt Gandhi, ze kunnen ons het leven afnemen, maar nooit onze waardigheid. Uiteindelijk wint Gandhi de lange strijd

In 1915 gaat Gandhi naar India. India, toen nog een Britse kolonie, gaat gebukt onder het harde en onrechtvaardige regime van de Britten. In India begint Gandhi de strijd van zijn leven, de strijd tegen de onrechtvaardige en ongelijke behandeling door de Britten. Uiteindelijk gaat de strijd om de onafhankelijkheid van India, het recht op zelfbestuur. Ook nu kiest Gandhi voor een geweldloze strijd en roept op tot ‘vreedzame non-coöperatie’ met de Britten. Gandhi wordt de spiritueel en politiek leider van India.

De Britten weten niet hoe ze hiermee om moeten gaan, maar zien wel dat ‘bapu’ (vader) Gandhi heel India op de been krijgt. De Britten merken ook dat ze steeds minder grip houdt op de Indiase bevolking. In hun krampachtige strijd wordt het toegepaste geweld steeds harder, en ontaardt dit uiteindelijk in een vreselijk bloedbad in een stadion waar ruim 1600 onschuldige mensen, ook vrouwen en kinderen, door het Engelse leger worden doodgeschoten. Gandhi roept iedereen op geen geweld meer te gebruiken en gaat in hongerstaking tot al het geweld voorbij is.

Een groot aantal jaren strijdt ‘Mahatma’ (grote ziel) Gandhi op vreedzame wijze zijn strijd voor een onafhankelijk India. Wanneer het in 1947 uiteindelijk zover is, wordt India verscheurd door de strijd tussen de Moslims en Hindoestanen. Ook nu kiest Gandhi voor een hongerstaking om het geweld te laten stoppen. Als Gandhi bijna al zijn krachten heeft verloren, lijkt het geweld gestopt. Op weg naar Calcutta wordt Gandhi op 30 januari 1948 door een man uit de menigte doodgeschoten

Bron: http://www.vyn.nl/

  • In het Hindoeïsme wordt dit ‘het protest van het volledige vasten’ genoemd: hongerstaking als het uiterste middel in de geweldloze strijd tegen onrecht en onderdrukking. Vasten in deze betekenis bleek in het geval van Gandhi zin te hebben. De acties van asielzoekers in Nederland bleken maar deels succesvol
  • Introductie Hindoeïsme via:
Les 3
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
Les 4
Inleiding
In plaats van video / DVD fragment 16: http://web.teleblik.kennisnet.nl/tsr/player/po/fid/3010984
Verwerking
Extra:

In verschillende groepjes kan worden gewerkt aan de voorbereiding van een lenteviering of groepspresentatie voor de eigen groep/enkele bouwen of de gehele school. Net als bij het Turkse kinderfeest zijn de kinderen één dag de baas. Zij bepalen de inhoud en vormgeving van de lenteviering / presentatie. Als voor een lenteviering wordt gekozen, wordt van de begeleiders (leerkrachten, ouders/verzorgers en eventueel buurtbewoners) verwacht dat zij de karakteristieken van een viering bewaken. Het is vanuit het oogpunt van sociale cohesie wenselijk (allochtone) ouders/verzorgers bij de voorbereiding en uitvoering te betrekken. Om de betrokkenheid van allochtone ouders te initiëren of te versterken kan in dertig steden contact worden gezocht met het ‘Platform Allochtone Ouders en Onderwijs’. Het Platform is een door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gesteund project dat loopt van 2006 tot en met 2009. Het platform wil de zichtbaarheid van allochtone ouders vergroten en zo een goede basis leggen voor een blijvende betrokkenheid van die ouders bij de schoolloopbaan van hun kind.

De belangrijkste doelen:
  • versterking van de betrokkenheid van allochtone ouders bij school en onderwijs, en wel door
  • vertegenwoordiging van allochtone ouders in bestaande organisaties voor ouders in het onderwijs, en
  • betere toerusting van ouders en scholen met methoden en materialen op maat.

Het project PAOO is bedoeld voor allochtone ouders met kinderen in de voor- en vroegschoolse educatie, het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Voor nadere informatie zie: http://www.forum.nl/paoo/index.html

Voordat de kinderen hun voorbereidingsactiviteiten gaan treffen wordt eerst het groepje kinderen gekozen/aangewezen dat leiding geeft aan het ontwikkelproces. Dat zorgt er vervolgens voor dat het thema en symbool/teken van de viering klassikaal wordt vastgesteld. Daarna bespreken de kinderen in groepjes welke bijdrage zal worden geleverd.
Deze zijn: een thema, een dragend teken/symbool, samenhangend geheel, afwisselende activiteiten, afwisselende bijdragen van kinderen en volwassenen (indien door de kinderen gewenst) en eventueel een sociale actie (t.b.v. van vluchtelingen). Voor nadere informatie wordt verwezen naar achtergrondinformatie 7.12.

Projectlijn E

Les 1
Zoekproces
Ter vervanging van video/DVD fragment 16: Drie reclamespotjes over mobieltjes
Les 2
Inleiding
Als alternatieve opening kan via het digibord een videoclip over consuminderen van Dennis Roads ‘Wil ik zo veel? worden vertoond
Les 3
Verwerkingsopdrachten
Opdracht 1: zie www.slinger.nu
Les 4
Inleiding
Verwerkingsopdrachten
Opdracht 1 en 2: voor voorbeelden zie www.slinger.nu