Voorbeeld: Les 2D van het project 'Vallen en opstaan'
over lentefeesten/Pasen voor groep 5/6

Les  2D
Titel Een maaltijd in spelvorm
Thema Witte Donderdag
Benodigdheden Computer, printer, videofragmenten 5-7, informatieblad 2D.1 en 2D.2, enkele A-3 bladen, achtergrondinformatie 7.2 - 7.5
Doelstelling De kinderen verdiepen zich in de mogelijke betekenis(sen) van Witte Donderdag door het maken van een Witte Donderdagspel


Inleiding

Aan het begin van de les wordt aan de kinderen verteld dat ze een spel zullen gaan maken. Daartoe wordt de klas in groepen verdeeld. Elke groep maakt een spel dat gespeeld kan worden in groep 7/8 van de eigen school.
Elk schooljaar kan een van de ontwikkelde spelen worden omgezet in een digitaal spel op de Hellig Hart website zodat iedereen in Nederland en Vlaanderen het spel kan spelen.
Om in aanmerking te komen voor deze 'prijs' moet het spel er verzorgd uitzien, moeten de antwoorden op de vragen correct zijn en moet het spel gemaild/gestuurd worden naar de redactie van Hellig Hart.


Zoekproces

Voor de gevraagde opzet van het spel wordt verwezen naar de informatiebladen 2D.1 en 2D.2. Deze bladen worden aan elke groep uitgedeeld. U leest samen met de kinderen de spelregels.
Als ondersteuning kan vooraf gekeken worden naar de videofragmenten:
  • Jezus in de tempel (fragment 5)
  • In de Hof van Getsemane (fragment 6)
  • Het laatste Avondmaal (fragment 7)
Dit kan via de videoband maar ook via de CD-Rom.


Verwerking

Niet van toepassing


Extra opdracht

De kinderen kunnen op hun levensbeschouwelijke inter- of intranetsite  reageren  onder het motto  'Het verhaal gaat door ...' 
(de les ging over / ik vind / wie reageert?;).