DE MAGIE van de goudgele M

door MIRIAM BRINKS

Kinderen hebben de vette McDonald's-hap, om voor volwassenen volstrekt onbe- grijpelijke redenen, heilig verklaard.
Kari (rechts): "De M staat voor
mmm en mmm is McDonald's."
FOTO'S: AKKE VAN ECK

Hoewel service, kwaliteit en goed personeelsbeleid hoog in het vaandel staan bij de fastfoodgigant wordt de organisatie toch telkens weer doelwit van actievoerders.
In de ogen van vakbonden en milieuorganisaties geldt McDonald's dan ook nog altijd als symbool voor ongezond voedsel, dat tegen minimumloon in milieuonvriendelijke verpakkingen wordt geschoven.

"Als ik dat hoor, gaan bij mij de haren recht overeind staan", reageert de directeur. "Dat beeld is totaal achterhaald. In de beginfase waren we inderdaad wat afstandelijk tegen de vakbonden. Er is destijds vanuit de organisatie gekozen voor het confrontatiemodel in plaats van wat de Hollanders willen het overlegmodel. Dit kwam echter voornamelijk door de Amerikaanse invloed, die toen vele keren groter was dan nu."
"En over het aan de man brengen van ongezond voedsel, daar verzet ik me hevig tegen. Alle voedingscomponenten zijn er: we hebben brood, vlees, melk en salade."

Dan is Van der Stoel even stil, gaat achterover zitten en brengt toch enige nuancering aan: "We zouden misschien wat gebalanceerder kunnen zijn."
Gebalanceerde voeding in de fastfoodsector? "Ja hoor, dat kan goed. Ik weet natuurlijk ook dat je niet meteen het stempel gezond krijgt als je een salade in het assortiment opneemt, maar er zijn best meer mogelijkheden. Zo verkopen onze collega's in Frankrijk bijvoorbeeld naast de verschillende groentesalade ook een fruitsalade. Dat zou hier ook perfect passen. Daarnaast zou je kunnen denken aan verse fruitsappen."


Terug naar de vorige pagina