Voorbeeld: Les 1B van het project 'Jezus, Mohammed of Backstreet Boys'
over lichtfeesten/Kerst voor groep 5/6

Les  1B
Titel Wat een Jezussen
Thema Jezus, een inleiding
Benodigdheden Computer, printer, videofragment 7 - 9, werkblad 1B.1 en 1B.2, informatieblad 1B.1, achtergrondinformatie 7.1 en 7.2
Doelstelling De kinderen ontdekken wat ze zelf en wat hun opvoeders weten en vinden van Jezus van Nazareth

Vooraf

Vanwege de invulling van de inleiding mogen de kinderen aan het begin van het project niet weten wat het thema van het project is.


Inleiding

Ter introductie van het project speelt u met de kinderen het spel 'Galgje'.
Bij dit spel is het de bedoeling dat de kinderen de titel van dit project 'Jezus, Mohammed of Backstreet Boys' raden door letters te vragen.

Als alternatief zou u de kinderen een tekening kunnen laten maken van Jezus. Kinderen met een islamitische achtergrond krijgen de opdracht een tekening van Mohammed maken. De laatste opdracht zal reacties oproepen aangezien in de Islam geen foto of tekening mag worden gemaakt van mensen. Dus ook niet van de voor islamieten belangrijkste profeet. Uiteindelijk zal deze groep gevraagd worden een beschrijving van Jezus te geven. Dezelfde opdracht kan rond voorbeeldige/profetische personen uit andere levensbeschouwelijke/godsdienstige tradities worden gegeven.


Zoekproces

Aangezien het perspectief in dit project het lichtfeest 'Kerstmis' is, en van daaruit verbreding kan plaatsvinden naar andere lichtfeesten, begint de zoektocht rond de persoon Jezus, waarvan de geboorte wordt gevierd op 25 december.
Om de beginsituatie van de groep in kaart te brengen wordt het spel 'Wil de echte Jezus opstaan?' gespeeld. De kinderen krijgen een compilatie van Jezusbeelden te zien uit verschillende 'Jezusfilms' (videofragment 7).
Het gaat om achtereenvolgens een beeld uit:
  1. Jesus, the life that changed the world
  2. The Last Temptation of Christ
  3. Life of Brian
  4. Jesus Christ Superstar
  5. Saï Baba !
  6. Het leven van Jezus volgens Matheüs (Pasolini)
  7. Maria van Nazareth
Een duidelijk afwijkend beeld wordt door fragment 5 ingebracht met Saï Baba, die zich als de incarnatie van God ziet.

In groepen van 3-5 kinderen wordt een keuze (met motivatie) gemaakt voor de Jezus die het meest lijkt op de persoon die zij voor ogen hebben. Elke groep krijgt hiervoor werkblad 1B.1. Het is wellicht raadzaam het fragment twee keer te laten zien.
In het navolgende klassengesprek worden de antwoorden van de groepen besproken. Aanvullende vragen/aandachtspunten:
  • Hoe ziet Jezus er in de meeste fragmenten uit?
  • Hoe verklaar je dat veel Jezusbeelden uit de films nogal op elkaar lijken.
  • Hoe kun je weten hoe Jezus er heeft uitgezien? (Er zijn geen foto's of tekeningen van de historische Jezus overgeleverd)
  • Waar woonde Jezus?
  • Tot welk volk hoorde hij?
  • Zou hij dan niet de uiterlijke kenmerken moeten hebben van iemand uit die (joodse) cultuur?
  • Wat vind je van de gedachte: 'Iedereen ziet Jezus op zijn/haar eigen manier'. U zou deze gedachte kunnen uitvergroten door het laten zien van een fragment uit de IKON serie 'The Jesus road show', waarin vele beelden van/over Jezus in elkaar overlopen (videofragment 8)
  • Probeer vragenderwijs te inventariseren in hoeverre de levensbeschouwelijke achtergrond van invloed is op de gegeven antwoorden (zie ook achtergrondinformatie 7.1 en 7.2)
Informatieblok
Niet alleen Christenen hebben eerbied voor Jezus. Veel Joden waarderen hem om zijn inzicht in de wetten van Mozes. Voor hen is hij een rabbi, een leermeester. Dat hij niet de beloofde Messias is leiden zij af uit het uitblijven van vrede en gerechtigheid.

Voor Islamieten is Jezus één van de profeten in de rij van Abraham en Mozes. De allerlaatste en belangrijkste profeet is voor hen Mohammed.

Hindoes en boeddhisten beschouwen Jezus als een heilige, die een afschuw had van geweld en die liet zien hoe mensen met elkaar moeten omgaan.
Als aanvulling kan gebruik worden gemaakt van videofragment 9 waarin enkele kinderen uit groep 6 hun mening geven over Jezus, Mohammed en de Backstreet Boys.


Verwerking

Mogelijke verwerkingsopdrachten:
  1. De kinderen vormen zich een beeld van het gebied waar Jezus leefde door de opdrachten van werkblad 1B.2 te maken. Ze hebben hiervoor een topografische kaart (zie informatieblad 1B.1) nodig.
    De kinderen zouden deze opdracht ook thuis kunnen uitvoeren in samenspraak met ouders/ verzorgers.
  2. Zie verwerkingsopdrachten les 1A.1


Extra opdracht

De kinderen kunnen op hun levensbeschouwelijke inter- of intranetsite  reageren  onder het motto  'Het verhaal gaat door ...' 
(de les ging over / ik vind / wie reageert?;).