Voorbeeld: | Les 1B van het project 'Jezus, Mohammed of Backstreet Boys' over lichtfeesten/Kerst voor groep 5/6 |
Les 1B | |
Titel | Wat een Jezussen |
Thema | Jezus, een inleiding |
Benodigdheden | Computer, printer, videofragment 7 - 9, werkblad 1B.1 en 1B.2, informatieblad 1B.1, achtergrondinformatie 7.1 en 7.2 |
Doelstelling | De kinderen ontdekken wat ze zelf en wat hun opvoeders weten en vinden van Jezus van Nazareth |
Vooraf
Vanwege de invulling van de inleiding mogen de kinderen aan het begin van het project niet weten wat het thema van het project is.
Ter introductie van het project speelt u met de kinderen het spel 'Galgje'.
Bij dit spel is het de bedoeling dat de kinderen de titel van dit project 'Jezus, Mohammed of Backstreet Boys' raden door letters te vragen. Als alternatief zou u de kinderen een tekening kunnen laten maken van Jezus. Kinderen met een islamitische achtergrond krijgen de opdracht een tekening van Mohammed maken. De laatste opdracht zal reacties oproepen aangezien in de Islam geen foto of tekening mag worden gemaakt van mensen. Dus ook niet van de voor islamieten belangrijkste profeet. Uiteindelijk zal deze groep gevraagd worden een beschrijving van Jezus te geven. Dezelfde opdracht kan rond voorbeeldige/profetische personen uit andere levensbeschouwelijke/godsdienstige tradities worden gegeven. Zoekproces
Aangezien het perspectief in dit project het lichtfeest 'Kerstmis' is, en van daaruit verbreding kan plaatsvinden naar andere lichtfeesten, begint de zoektocht rond de persoon Jezus, waarvan de geboorte wordt gevierd op 25 december.
Om de beginsituatie van de groep in kaart te brengen wordt het spel 'Wil de echte Jezus opstaan?' gespeeld. De kinderen krijgen een compilatie van Jezusbeelden te zien uit verschillende 'Jezusfilms' (videofragment 7). Het gaat om achtereenvolgens een beeld uit:
In het navolgende klassengesprek worden de antwoorden van de groepen besproken. Aanvullende vragen/aandachtspunten:
Informatieblok
Niet alleen Christenen hebben eerbied voor Jezus. Veel Joden waarderen hem om zijn inzicht in de wetten van Mozes. Voor hen is hij een rabbi, een leermeester. Dat hij niet de beloofde Messias is leiden zij af uit het uitblijven van vrede en gerechtigheid. Voor Islamieten is Jezus één van de profeten in de rij van Abraham en Mozes. De allerlaatste en belangrijkste profeet is voor hen Mohammed. Hindoes en boeddhisten beschouwen Jezus als een heilige, die een afschuw had van geweld en die liet zien hoe mensen met elkaar moeten omgaan.
Mogelijke verwerkingsopdrachten:
De kinderen kunnen op hun levensbeschouwelijke inter- of intranetsite reageren onder het motto 'Het verhaal gaat door ...' (de les ging over / ik vind / wie reageert?;). |