Aan de overzijde |
---|
Nu je daar bent Anders dan Zal ik nog vaker Bron: L. Gilissen in: ‘Tegen Beter weten’, Van der Ven, 2003 |
De dienst in de katholieke kerk wordt ook wel mis genoemd of eucharistieviering .Aan de dienst werken veel mensen mee. Naast de pastoor heb je diakenen, acolieten en misdienaars. De pastoor leidt de dienst. Er wordt gezongen en gebeden en de pastoor leest voor uit de bijbel. Een belangrijk onderdeel is de dienst van de tafel: brood en wijn roepen de herinnering op aan het Laatste Avondmaal van Jezus. Bij de communie krijgen de gelovigen een stukje brood. Dit staat symbool voor het lichaam van Jezus Christus.
Opdracht 2:
Voor een nadere verkenning van het Holifeest kan gebruik worden gemaakt van een beeldfragment over dit feest (en uitleg van de betekenis)
Voor een uitvoerige uitleg wordt verwezen naar achtergrondinformatie 7. 8 en website
Informatieblok ‘Meiboom’ |
---|
De maand mei dankt zijn naam vermoedelijk aan de godin van de vruchtbaarheid Maya. In vele landen van Europa werd en wordt soms nog de dag van de eerste mei op bijzondere wijze gevierd. Er werd dan in het bos een meiboom gezocht, een lange den met een heel rechte stam die van zijn takken werd ontdaan. Alleen boven het topje bleef nog een stukje van de kruin over. Tenslotte werd de stam van zijn schors ontdaan, om de duivel niet de gelegenheid te geven in de vorm van een klein diertje tussen schors en stam naar boven te lopen. Vaak werd boven in de meiboom een krans met vele kleurige linten bevestigd, die men vasthield terwijl men om de boom danste. In sommige streken werd de stam met zeep ingesmeerd. Boven in de boom werden dan allerlei lekkere dingen, zoals een grote koek en een ham opgehangen en de jongens hielden dan een wedstrijd wie langs de gladde stam tot in het topje kon klimmen. Alles wat boven in de meiboom hing was voor degene die de top wist te bereiken. Bloemen en bloeiende takken waren heel belangrijk bij het feest. In sommige streken wachtten de meisjes vol spanning op de eerste mei, omdat de jonge mannen van het dorp dan de gelegenheid hadden een meibosje bij de deur of het raam van de huizen van de meisjes achter te laten. Een vrolijk boeket van versierde dennentakken betekende liefde, een kersentak dat ze een kletskous was, een meidoorn dat ze tot elke prijs een man aan de haak wilde slaan. Bron: http://www.vrijeschoolapeldoorn.nl/jaarfeesten/meiboomfeest In verschillende bronnen wordt aangegeven dat een verkleind meiboompje de oorsprong is van de huidige palmpaasstokken |
Deze projectlijn gaat over de Goede Week, dat is de week van Palmzondag tot Pasen.
Foto’s / video’s meiboom(feest): Inleiding
De kinderen zitten in verschillende groepjes bij elkaar. Mogelijk staan de tafels al in groepjes. In het midden van elk tafelgroepje ligt een bord met verschillende soorten brood. Er ligt een servet of doek overheen, zodat het een beetje een verrassing is wat er ligt. Mogelijke keuzes van brood zijn: Snee vers brood, oude korst brood, plat Turks brood, (eventueel) krentenbrood, suikerbrood, etc.
U begint met het voorlezen van een gedicht over Eendjes voeren van Annie M.G. Schmidt (zie Informatieblad 2D.1). Leg uit dat deze les over brood gaat: dat er verschillende soorten brood zijn en dat deze bij sommige feesten een heel speciale betekenis kunnen hebben. Oud brood smaakt en ruikt heel anders dan vers brood. Wanneer je brood aan de eendjes brengt, is dat vaak oud brood.
Zoekproces:
Helligie tilt een servet op bij een van de groepjes. De andere groepjes halen nu ook de servetten weg. Helligie probeert, elke keer bij een ander groepje, er achter te komen of de kinderen de verschillende broodsoorten kennen. Hij kan hierbij de volgende vragen stellen: Wat staat op tafel en wat vind je superlekker? En wat vind je helemaal niet lekker? Hoe ziet een feestmaaltijd van brood er voor jou uit?
De matse ontbreekt op de tafel.
Tijdens het eten en drinken (pauze) kunt u door een collega een mooi ingepakt pakketje laten brengen (doos met matzes). De kinderen zitten in de kring. U bekijkt met de kinderen het ‘geheimzinnige’ pakketje’
Helligie maakt samen met enkele kinderen het pakketje open. U breekt de matse in stukken een geeft een stuk aan een kind. De kinderen nemen dit over. Ze verdelen de matzes (door ze in stukken te breken).
Ook het gezin van Jezus (Jozef, Maria, broers en zussen) had haar kruisjes. En één heel groot kruis. Luister en kijk maar naar het volgende verhaal aan de hand van acht kruiswegstaties (in woord en beeld)
Informatieblok Goede Vrijdag |
---|
Op Goede vrijdag wordt de berechting, de marteling en de kruisiging van Jezus herdacht. Jezus wordt eerst door de joodse Hoge Raad en later door de Romeinse overheid, Pontius Pilatus, verhoord, berecht en veroordeeld. Vervolgens wordt hij gegeseld. Jezus wordt van zijn kleren ontdaan en krijgt een doornenkroon op zijn hoofd gezet. Volgens Romeins gebruik mag deze dag nog één gevangene worden vrijgelaten. Jezus moet zijn kruis zelf dragen, in een lange weg naar de berg Golgotha. Deze kruisweg is in alle katholieke kerken terug te vinden in geschilderde of gebeeldhouwde 'kruiswegstaties'. Op Goede Vrijdag wordt in veel kerken een processie, een kruisweg, gelopen langs deze staties. Traditioneel gebeurt dit om drie uur 's middags. Op Golgotha wordt Jezus, samen met twee moordenaars gekruisigd. Wanneer hij sterft wordt het donker en beeft de aarde. Toch wordt deze vrijdag een 'goede' vrijdag genoemd. Goed omdat de dood van Jezus niet het einde betekende. Op Goede Vrijdag volgt, na de stilte en rouw van Stille Zaterdag, immers de Paasmorgen. Niet de dood, maar God, het leven heeft het laatste woord. Alleen vanuit Pasen gezien kan deze vrijdag als 'goed' worden beschouwd, en is er ook een beginnende vreugde bij alle rouw. Deze dag gaat het over lijden en sterven. Van Jezus, toen, maar ook van zovele anderen in onze tijd. Goede Vrijdag is daarom een dag van rouw en medeleven met al die mensen die lijden. Wie gelooft in de verrijzenis van Christus, kan uit deze dag(en) echter ook een 'ongelooflijke' hoeveelheid troost en bemoediging putten. Een bewerking van: http://www.arkade.nl/feestdagen/feesten1/goedevrijdag1.html |
U vervolgt met een terugkoppeling naar les 3, het verhaal van Janneke: Mogelijke vragen zijn: Wie weet nog wat er met Janneke is gebeurd? Het was donker in het leven van Janneke. Wat betekent dat? En wat denk je, wordt het nu voor Janneke weer licht?