Vooraf
- De entree account voor Teleblik fragmenten is via hellighart@edith.nl op te vragen.
- Een site met de prentenboeken, mogelijkerwijs te gebruiken bij één van de lessen uit de Hellig Hart projecten
- Aan het eind van elke les wordt de mogelijkheid geboden voor het spelen van enkele – uit de lessen voortvloeiende - internetspelletjes: Zie hellighart.nl / puzzelstukje ‘kinderen’. Deze spelletjes zijn bedoeld als verwerking, verbreding en/of verdieping van de lesstof. Uitvoering kan op school of thuis plaatsvinden
- Links naar vertelplatenseries zullen in de loop van het jaar in tweeledige zin worden aangevuld:
- Versie voor docenten waarbij de platen in boekvorm digitaal gepresenteerd kunnen worden: zie schematisch overzicht ‘vertelplaten’
- Versie voor de kinderen waarbij de platen in de goede volgorde kunnen worden gezet. Voor de meeste series kan nu nog gebruik worden gemaakt van hellighart.nl, bestelling, aanschaf, verplatenserie naar keuze
Projectlijn A
Les 1
Zoekproces
Les 2
Zoekproces
Les 3
Zoekproces
Aanvullende beeldfragmenten:
Over vooroordelen en verschillen (‘Huisje boompje beestje’):
- Een korte verfilming van het prentenboek ‘Echte kerels’ van Manuela Olten: over rolpatroonbevestigende vooroordelen. Twee jongens liggen in bed en vinden meisjes maar oersaai. Meisjes zijn echte angsthazen! Ze zijn ook bang voor spoken, maar die bestaan helemaal niet! Toch? Nu worden ze zelf bang
- Meisjes en jongens zijn verschillend
- Mannetjes en vrouwtjesdieren: bij olifanten is het mannetje groter en heeft langere slagtanden. Hiermee kunnen ze zich beter verdedigen tegen vijanden en de vrouwtjes met kinderen beschermen. Een mannetjesleeuw heeft manen. Daarmee wil hij de indruk wekken van vrouwtjes en vijanden. Bij de beren is het mannetje groot en brutaal, terwijl het vrouwtje klein en rustig is. Vrouwtjesschildpadden hebben een plat schild. Mannetjesschildpadden hebben een hol schild. Zo kunnen ze makkelijk op elkaar klimmen als het vrouwtje bevrucht moet worden
Over vooroordelen en verschillen (‘Huisje boompje beestje’):
- Een uitzending van ‘Huisje boompje beestje’
- Wat is vriendschap: Op het schoolplein zie je hoe verschillend iedereen is. Sommige kinderen zijn druk aan het spelen en andere kinderen zijn juist rustig. Sommige kinderen vinden het leuk om in een groep te spelen. Andere kinderen vinden het juist fijn om met iemand alleen te zijn
- Vriendschap is meer dan met elkaar spelen: Felix en Max zijn beste vrienden. Ze spelen heel vaak samen. Toen Max acht weken lang in het ziekenhuis lag, kwam Felix hem opzoeken. Felix gaf Max een cadeautje en hij bleef even gezellig praten. Op die manier wilde Felix Max steunen. Ze willen voor altijd vrienden van elkaar blijven.
- Liedje ‘Samen is veel leuker’
Les 4
Zoekproces
Projectlijn B
Les 1
Vooraf
- Alternatief 1: De kinderen maken zelf digitale portretten en middels een fotobewerkingsprogramma (of een ander geschikt programma) gaan zij daar digitaal mee aan de slag: de portretten worden op alle mogelijke manieren bewerkt tot een eigentijds en kunstzinnig zelfportret; voor een fotobewerkingsprogramma zie bijvoorbeeld: www.nationalemediasite.nl/downloadfotobewerking.php of www.freedownloads.nl/photo_plus.htm
- Alternatief 2: De kinderen maken met pasfoto en kleurtjes een zelfportret. De zelfportretten worden verzameld tot een klassenportret. Een vel karton wordt aan het bord gehangen. Opdracht: Je gaat jezelf tekenen. Knip je hoofd uit de pasfoto en plak die op papier. Teken je lijf eraan vast en kleur dat in kleren waarin je er leuk uitziet. Knip daarna je hele tekening uit. Plak die op het vel karton aan het bord.
Les 2
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
Les 3
Vooraf
Zoekproces
- Indonesiërs eten met de hand
- Elkaar begroeten (beginnen bij 0.30)
Toelichting: De manier van begroeten kan in verschillende culturen, tijden en landen van elkaar verschillen. In onze westerse samenleving is het bijvoorbeeld gebruikelijk iemand een hand te geven, maar in andere culturen en streken zoals Rusland en Oost-Europa begroeten mannen elkaar met een kus. Een aantal andere voorbeelden van culturen waarin de begroetingen van elkaar verschillen:
- In Japan buigen de mensen naar elkaar wanneer ze elkaar groeten. Hoe verder ze voor elkaar buigen, hoe meer respect ze voor elkaar hebben
- Mensen in Tibet staken, voor de Chinese bezetting, hun tong naar elkaar uit bij een begroeting
- Eskimo’s groeten elkaar door met hun neuzen tegen elkaar te wrijven.
- Islamitisch groeten (meiden van Halal)
- Foto begroeting Russische mannen
Verwerkingsopdrachten
Les 4
Verwerkingsopdrachten
Projectlijn C
Les 1
Geen digibordverwijzing / aanvulling / vervanging
Les 2
Geen digibordverwijzing / aanvulling / vervanging
Les 3
Inleiding
Alternatief:
U start deze les met de kinderen in de kring. In het midden van de kring, op een tafel ligt iets bijzonders: een verfomfaaid briefje met daaraan een touwtje en een stuk van een ballon. Vraag de kinderen of ze weten wat het is. Vertel hen dat u het in uw voortuin hebt gevonden en vervolg dan met het volgende verhaaltje:
-
Luca zit achter in de tuin, hij is heel verdrietig. Er is iets heel naars gebeurd. En altijd als er iets naars gebeurde kon Luca naar opa toelopen en dan kon hij het fijn tegen opa vertellen. Opa luisterde altijd en dan maakte hij Luca weer blij. Maar opa is er niet meer, hij is dood. Kevin, het buurjongetje, ziet Luca en gaat naar hem toe. Luca vertelt het verhaal over opa, dat hij hem zo mist. Kevin vertelt Luca dat opa in de hemel is bij God. Papa en mama geloven niet in God maar misschien is het toch waar wat Kevin verteld. Dan krijgt Luca een idee……. Misschien kan hij opa een briefje sturen aan een ballon.
Laat een van de kinderen het briefje voorlezen.
- Waarom heeft Luca verdriet?
- Is het aardig van zijn beste vriend om te vertellen wat er gebeurd is?
- Waarom schrijft Luca zijn verhaal op een briefje, denk je?
- Wie heeft ook wel eens een briefje aan een ballon gebonden en de lucht in gestuurd?
- Aan wie was die brief geschreven?
- Waarom schrijft Luca een brief aan opa?
- Kevin vertelt dat opa bij God is en dat je met God kunt praten. Kun je praten met God?
- Mensen die geloven praten met God. Hoe noem je dat, praten met God ?
- Praat jij wel eens met God?
- Hoe doe je dat?
- Waar praat je dan over?
Zoekproces
In plaats van DVD fragment 2:
- bidden bij moslims:
- bidden bij joden:
- bidden bij hindoes:
- bidden bij christenen / protestanten:
Verwerkingsopdrachten
- Opdracht 2: voor gebedshoudingen (en toelichting)
- Werkblad 3C.1 - Kies met een éérste klik een plaatje en plaats het dan met een twééde klik bij de juiste groep van vier.
Les 4
Zoekproces
In plaats van DVD fragment 3:
- Gebedshuis bij moslims Moskee:
- Gebedshuis bij katholieken (kerk):
- Gebedshuis bij protestanten (kerk):
- Gebedshuis bij hindoes (mandir):
- Gebedshuis bij joden (synagoge):
Projectlijn D
Les 1
Inleiding
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
Opdracht twee: dieren in reclame: zie zoekproces
Les 2
Inleiding
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
- Bij opdracht 1, ter inleiding:
- Extra informatie:
De monniken volgen een strenge leefwijze. Ze zijn celibatair (ongehuwd), hebben maar een paar noodzakelijke bezittingen en zijn afhankelijk van leken voor voedsel, kleding en onderdak. Tot de uitrusting van een monnik behoren onder andere: bedelnap, een scheermes, een naald en een zeef. De nap is een teken van Boeddha’s geestelijke heerschappij. Het zeefje dient om insecten uit zijn drinkwater te halen. Niet zozeer om zelf niet ziek te worden maar om die dieren te sparen.
- Werkblad 2D.2 - U kunt dit werkblad in kleur uitprinten
Les 3
Zoekproces
Als aanvulling op de informatietekst uit het zoekproces
Verwerkingsopdrachten
- Extra opdracht 1: De kinderen zoeken in groepjes op You Tube het meest veelzeggende filmpje over dierendag (google, youtube, video’s, dierendag). De gekozen filmpjes worden gepresenteerd en besproken.
- Aanvullende opdrachten over Fransciscus en Wereld Dierendierendag
Opdracht 3: hierbij kan gebruik worden gemaakt van
vertelplaten
Les 4
Verwerkingsopdrachten
- Opdracht 1: aanvulling
De activiteit zou een stimulans voor andere kinderen zijn om ook iets te doen aan burgerschap en sociale cohesie. Vandaar het voorstel om enkele digitale reclamespotjes (met doel en omschrijving) naar hellighart.nl te sturen. Wij dragen zorg voor plaatsing op de Hebtlefwebsite (onder het kopje ‘kidsSlinger’).
- Opdracht 2: Acties die kinderen op een idee kunnen brengen
Alternatieve acties:
Projectlijn E
Les 1
Inleiding
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
Verwerkingsopdracht 3: digitale uitvoering via hellighart.nl: in ontwikkeling
Les 2
Vooraf
De foto’s van de twee kinderen kunnen middels het digibord worden getoond. Klik op
foto 1 en klik op
foto 2
Inleiding
De kinderen kijken via het digibord naar
afbeelding 1 (Wat staat er achter de schutting?) Vervolgens laat u
afbeelding 2 zien (2e plaatje)
Zoekproces
Alternatief beeldillusies: in plaats van of als aanvulling kunnen enkele beeldillusies worden voorgehouden, te vinden op de volgende websites (u zoekt enkele eenvoudige voorbeelden uit):
Les 3
Zoekproces
Les 4
Inleiding
In plaats van DVD fragment 9
Zoekproces
Aanvulling: Regels voor het koken:
Verwerkingsopdrachten
Aanvulling opdracht 1: De kinderen maken een stopbord. Op een stevig rood vel tekenen ze een achthoek. De mal is te vinden op informatieblad 4E.1. Met witte verf maken ze een witte rand en schrijven ze het woord 'stop' in het midden. Op informatieblad 4E.1 is ook een voorbeeld te vinden van een stopbord. Deze opdracht kan onderdeel worden van een jaarlijks terugkerend schoolproject op de ‘Dag van het respect’ (wordt landelijk half november georganiseerd). Deze activiteit krijgt meer betekenis als de hele school aan deze dag deelneemt. Bij respect wordt hierbij onderscheid gemaakt tussen respect voor elkaar, voor de samenleving en voor natuur & milieu. Op www.dagvanrespect.nl/ zijn een uitwerking van doelen, achtergronden, voorbeelden van schoolinitiatieven, lesactiviteiten etc. te vinden. Binnen het kader van deze projectlijn gaat het dus om ‘respect voor elkaar’. Voor een verantwoording van dit initiatief binnen ‘burgerschap en sociale cohesie’ wordt verwezen naar http://www.slo.nl/downloads/archief/Een_20basis_20voor_20burgerschap.pdf
De activiteit zou een stimulans voor andere kinderen kunnen zijn om ook iets te doen aan burgerschap en sociale cohesie. Vandaar het voorstel om digitale foto’s van de activiteit (met doel en omschrijving) naar hellighart.nl te sturen. Wij dragen zorg voor plaatsing op de Heb ’t lef! website! (onder het kopje ‘kidsSlinger’).