Hellig Hart
enkreet
Hellig Hart
enkreet
Februari 2002, jaargang 3, nummer 1 - Informatie: tel: 074-255 91 64, e-mail: hellighart@edith.nl
Hellig Hartenkreet is een halfjaarlijks verschijnend informatiebulletin over de multimediale basisschoolmethode Hellig Hart voor het vak godsdienst / levensbeschouwing
HELLIG HART BIJNA DRIEKWART
Levensbeschouwing leeft! Ook onder kinderen. De aanpak van Hellig Hart slaat aan: kinderen raken door deze methode enthousiast voor het vak godsdienst/levensbeschouwing. Dat melden ons bij herhaling de leerkrachten die Hellig Hart gebruiken. Ook de kinderen laten het weten.
Steeds meer scholen schaffen de methode Hellig Hart aan. Aan het eind van dit schooljaar zijn 16 projecten ontwikkeld. Dus nog 8 te gaan. Inderdaad: Hellig Hart driekwart.
‘En de kinderen vonden het prachtig...’
Enthousiaste geluiden over pilotprojecten
In afwijking van voorgaande jaren worden de dit jaar ontwikkelde projecten niet alleen door
regionale basisscholen uitgeprobeerd. Inspelend op vragen uit het hele land hebben ongeveer
dertig extra scholen de projecten rond 'lichtfeesten / Kerst' voor de groepen 3/4 en 5/6 als pilot uitgevoerd. De evaluatieresultaten, die bij het ter perse gaan van deze Hartenkreet alleen van de regionale scholen beschikbaar waren, zijn hieronder in de vorm van enkele citaten weergegeven. Op de website (
www.hellighart.nl) zal binnenkort een uitgebreid verslag te lezen zijn, ook van de toegevoegde scholen.
Heksen en bezemstelen
Lichtfeesten, Kerst voor groep 3/4
- De kinderen waren erg enthousiast over de vertelplaten van vadertje PANOV.
PANOV is een prachtig kerstverhaal met een bijna Anton Pieck-achtig karakter. De kinderen reageerden erg goed op de vragen die gesteld werden voordat het verhaal verder ging. Ook in groep 4 blijkt de vertelkast nog erg in de trek. De kinderen vragen er naar.
- Goed dat de relatie werd gelegd naar 'Dromen over Sinterklaas'. Dat houdt kinderen nog erg bezig
- Videofragmenten: graag betere kwa-liteit
- De kinderen vonden de maatschappelijk getinte lijn (Joshua) erg leuk. De voor-bereiding nam niet veel tijd in beslag en de nieuwsgierigheid was steeds groot
- Ook de D-lijn werd heel goed gevonden, was echter wel te veel voor de korte pilotperiode
- Het taalgebruik is soms te moeilijk
- Het is een leuk project waarbij je de kinderen goed kunt laten ervaren waar het bij het kerstfeest om gaat. Het uitpakken van de dozen was heel
span-nend. Het vraagt van de leerkracht aardig wat voorbereiding, maar het was
de moeite waard
Jezus, Mohammed of Backstreet Boys
Lichtfeesten, Kerst voor groep 5/6
- Het zoeken naar de 'echte' Jezus, aan de hand van een teken- en video-opdracht, spreekt erg tot de ver-beelding. Er kwamen ECHT reacties los; felle discussies; ook conflicten met elkaar. Ze wilden het goede antwoord
weten. Wij werden er als docent ook bij betrokken: 'Juf, ben jij voor ...’
- De verwerkingsopdrachten boden goede aanknopingspunten om in te gaan op de actualiteit
- Ze vonden het prachtig, het lied
‘I don't know how to love him', beeld-kwaliteit moet wel beter
- Een goede les over Jezus, de dwarsligger
- Het vergelijken van de twee kerst-verhalen was verrassend: ’...daar staan helemaal geen dieren in’. Het gebeuren in Mariaparochie kwam goed over (zelf heb ik me bescheurd!)
- Elke keer weer blijkt hoe weinig bijbelkennis veel kinderen hebben. Armeense kinderen vielen in positieve zin op
- Het lied 'Signalement onbekend' vonden ze een echte topper
- Ze vonden de verhalen van kinderen over hun geloof interessant (joods, christelijk, hindoestaans en isla-mitisch)
- Bij elk nieuw project zijn de kinderen weer enthousiast
- Met zeer veel plezier uitgeprobeerd