BASISONDERWIJS
In het katholiek onderwijs wordt in verschillende verbanden gewerkt aan de kwaliteitsverbetering van de godsdienstige vorming. Recent zijn door twee verschillende werkgroepen de eerste projecten van twee nieuwe methoden uitgebracht, die het bestuderen zeker waard zijn. We geven hier een introductie van beide uitgaven. In een later nummer, wanneer we de beschikking hebben over meer materiaal, zullen we aan beide methoden een uitgebreidere bespreking wijden.

Vooraf kunnen we reeds stellen dat beide methoden voor een veel bredere doelgroep interessant kunnen zijn dan alleen het katholiek onderwijs. We denken daarbij aan het open protestants christelijk onderwijs en het godsdienstonderwijs in de openbare school.

Als vele kleine mensen ...
Als ik later groot ben ...

G. Klaassen, E. Stege ...[et al.], E. Stege (eindred.), L. Saraber (ill.)
Hogeschool Edith Stein / OCT, Hengelo, 1999. Resp. 231 p. en 233 p., z/w ill. en foto's, losbl., incl. videobanden. (serie: 'Hellig Hart')

'Toen dan Jezus te Betlehem in Juda geboren was ten tijde van koning Herodes, kwamen er te Jeruzalem wijzen uit het oosten en vroegen: 'Waar is de pasgeboren koning der joden? Want wij hebben zijn ster gezien en zijn gekomen om hem onze hulde te brengen.' Toen koning Herodes dit hoorde werd hij verontrust en heel Jeruzalem met hem...'

Dit vertelfragment naar het evangelie van Matteus komt uit het project  'Als vele kleine mensen'  voor de adventstijd. Het roept wellicht de gedachte op dat ''Hellig Hart'' zich richt op de christelijke traditie. Dat is echter maar tot op zekere hoogte het geval. De auteurs leggen in de thans beschikbare projecten dwarsverbanden met andere godsdiensten. Zo kunnen in groep 7/8 in de adventstijd ook de geboorteverhalen van Mohammed en Boeddha verteld of gelezen worden. Kunnen, want 'Hellig Hart' geeft nog verschillende andere mogelijkheden.

Met deze korte introductie op deze nieuwe methode hebben we reeds het hoofdkenmerk van de methode te pakken: de samenstellers willen recht doen aan de verschillen, die in de basisschool zijn te onderkennen:

  • het verschil in identiteit tussen basisscholen
  • het verschil in identiteit tussen docenten op een basisschool
  • het verschil in groepssamenstelling naar levens beschouwelijke achtergronden

Voorkant lesmap

De auteurs profileren 'Hellig Hart' als een methode voor het vak levensbeschouwing, in eerste instantie bedoeld voor katholieke en interconfessionele basisscholen. De ervaring in de proeffase heeft echter uitgewezen dat gebruik van de vele projecten en lessen ook goed mogelijk is op protestants-christelijke en algemeen bijzondere basisscholen.

Het materiaal zal bestaan uit 24 projecten: voor elk van de groepen 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8 zes projecten. Elk project wordt uitgebracht in een themamap met een bijbehorende video en op CD-rom.
Projecten, voor de periode Kerstmis en Pasen zijn reeds verkrijgbaar.

Met het uitbrengen van het project op CD-rom volgt de projectgroep de nieuwste ontwikkelingen. Met nadruk wordt verklaard dat de 'oude vorm', themamap en videoband, even bruikbaar is. Ook hierin kunnen verschillen in voorkeur worden gehonoreerd.

Nog enkele kenmerken
'Hellig Hart' speelt in op hedendaagse ontwikkelingen binnen de samenleving en het onderwijs:

  • is adaptief in aanbod en opzet
  • is intercultureel en interlevensbeschouwelijk maakt gebruik van de mogelijkheden van informatie- en communicatietechnologie
  • herbergt een kritische en confronterende didactiek

'Hellig Hart' heeft de theologie van de hoop van Moltmann en de pedagogiek van de hoop van Dasberg als richtinggevend theologisch en pedagogisch concept.

Een uitgebreide folder met informatie over prijzen en demonstraties wordt op aanvraag toegezonden. Een ieder die iets heeft met levensbeschouwelijke- en godsdienstige vorming, willen wij dat dan ook zeker aanraden.


Terug naar de vorige pagina